Skip to content
ERP

Savon LVI-Talo

Heikki Luomi

"Nyt on jäänyt enempi aikaa ostamiseen, mikä on hirveän tärkeää. Ultiman kautta ostot hoituvat näppärästi aina ajantasaisilla hinnoilla. Onhan siinä merkittäviä säästöjä tullut."

Savon LVI-Talo Oy toimii kahden toimipisteen voimin Kuopiossa ja Lapinlahdella. Yritys työllistää kaikkiaan 28 henkilöä, ja nykyään molemmilla paikkakunnilla on myymälät sekä urakointia ja huoltotoimintaa.

- Täällä Kuopiossa 16 asentajastamme kymmenen tekee urakoita ja loput keikkahommia. Urakointipuolella teemme paljon uudis- ja saneerauskohteita kerrostaloissa, mutta silti työt vaihtelevat laidasta laitaan, kertoo yrittäjä Heikki Luomi.

Yrityksessä otettiin Admicom Ultima (ent. Adminet) käyttöön, sillä aiemmin käytössä ollut ohjelma ei enää pystynyt vastaamaan kehittyvän yrityksen tarpeisiin.

Katso video:

Eroon paperilapuista ja tietojen käsinkirjauksilta

Nykyään asentajat kirjaavat tuntinsa sähköisesti ja huoltokeikat hoidetaan Ultiman kalenterin kautta.

- Se toimii älyttömän hyvin. Aiemmin paperiset tuntilistat olivat ihan katastrofi, kun palkanmaksu lähestyi ja lappuja tuli joka puolelta. Minun piti siirtää käsin tiedot koneelle ja toimittaa tilitoimistoon, sama operaatio oli Lapinlahdella. Sellaiseen ei missään tapauksessa palata. Mitä olen kuunnellut noiden kahden sankarin juttuja myymälän puolella, niin he ovat olleet ihan innoissaan yrityskalenterista. Kalenterista näkee heti vapaat ajat ja pystyy kertomaan asiakkaalle, milloin ja mihin aikaan asentaja tulee. Niillä on oikein kisa siitä, kumpi saa täyttää kalenterin, kertoo yrittäjä Heikki Luomi.

Automaattiraportit auttavat päätöksenteossa

Entiseen verrattuna Savon LVI-Talo Oy:ssä ollaan nykyään paremmin ajan tasalla yrityksen tilanteesta.

- Projektinseurantaa kyttään henkilökohtaisesti kovastikin. Lauantaina on mukava herätä ja alkaa tutkimaan sähköpostiin tulleita raportteja. Paljon tulee tietoa, mutta pitää hyödyntää ne raportit, joilla kokee jotakin tekevänsä. Tärkeää on oppia lukemaan raportit ja tehdä niiden pohjalta jonkinlaisia päätöksiäkin. Ei raportti sinänsä tee autuaaksi, vaan tieto pitää siirtää toimintaan.

Enemmän aikaa ostamiseen ja merkittäviä säästöjä ostohistorian avulla

Luomen arvion mukaan tyhjästä paperinpyörittelystä on vapautunut kaikkiaan aikaa vähintään 80 tuntia kuukaudessa. Vapautuneella ajalla on kehitetty yritystä ja panostettu ostotoimintaan.

- Nyt on jäänyt enempi aikaa ostamiseen, mikä on hirveän tärkeää. Ultiman kautta ostot hoituvat näppärästi aina ajantasaisilla hinnoilla. Kun ostohistoria on helposti tarkasteltavissa, se auttaa hintaneuvotteluissa aika lailla. Onhan siinä merkittäviä säästöjä tullut. Nyt myös raha kiertää nopeammin ja ostolaskujen käsittely on tehokkaampaa. Se on ollut kyllä huima kehitys. Siltä puolen meidän viivan alle jäävä eurokin on sitten vähän erilainen.

Mistä tunnistaa nykyaikaisen toiminnanohjausjärjestelmän?

Lataa maksuton opas