Suomen Jääkylmä Oy on kylmäalan moniosaaja, jolla on toimipisteet Keravalla ja Turussa sekä Kokkolassa toimiva tytäryhtiö Pohjanmaan Jääkylmä Oy. Suomen Jääkylmä toteuttaa monipuolisia kylmäalan asennus- ja huoltopalveluita kaupan alalle ja teollisuuteen sekä muille yrityksille esimerkiksi ilmastoinnin jäähdytykseen ja varastointiin liittyen. Tänä päivänä Suomen Jääkylmän toiminta pyörii 3-5 miljoonan euron liikevaihtoluokassa ja yritys työllistää reilut kymmenen henkilöä kummassakin toimipisteessään.
– Perustimme Suomen Jääkylmän vuonna 2005, kun päätimme 12 henkilön voimin siirtyä silloisen työnantajan palveluksesta yrittäjäksi. Seuraavana vuonna perustimme myös tytäryhtiön Kokkolaan, hallinnosta ja projektijohdosta vastaava johtaja Markku Elomaa kertoo.
Adminetillä kohti paperitonta toimistoa
Suomen Jääkylmässä siirryttiin sähköiseen toiminnanohjaukseen jo vuonna 2012, kun erityisesti paperisten tuntikorttien ja laskujen käsittely alkoi käydä niin työlääksi, että viikosta loppuivat tunnit kesken. Yritys kilpailutti muutamia eri järjestelmiä ja vertailun perusteella todettiin Adminetin olevan heidän tarpeitaan parhaiten palveleva ratkaisu.
– Ajankäyttö oli meille tärkein alkusysäys toimintatapojen uudistamisessa, kun viikonloputkin alkoivat kulua laskuja tehdessä. Tuolloin ryhdyimme selvittämään vaihtoehtoja paperinpyörittelylle. Halusimme helppokäyttöisen ohjelmiston, joka on kuitenkin tarpeeksi laaja, jotta sillä on oikeasti jotain merkitystä toiminnallemme. Adminetissä oli monipuoliset toiminnot, jotka palvelivat meidän tekemistämme. Siinä yhdistyivät helppokäyttöisyys, selkeys ja mahdollisuus laajentaa palvelukokonaisuutta tarpeidemme mukaan.
Adminetin sähköisten toimintojen ansiosta yrityksessä heitettiin hyvästit paperitöille ja vapautettiin toimihenkilöiden aikaa turhista rutiineista.
– Erityisesti sähköisen tuntikirjauksen ja laskutuksen ansiosta pääsimme eroon turhasta paperityöstä ja pystyimme viemään toimintatapaamme enemmän paperittoman konttorin suuntaan. Paperitöiden poistumisen ja nopeampien toimintojen avulla Adminetistä saatiin apua erityisesti toimihenkilöiden ajankäyttöön. Se helpotti huomattavasti tekemistä ja vähensi työtuntien määrää aiempaan verrattuna.
Tärkeää on ollut myös saada kaikki toiminnot yhteen järjestelmään.
– Kun asentajat, työnjohto ja kaikki muutkin tekevät merkintänsä samaan ympäristöön, emme tarvitse erillisiä ratkaisuja tuntien, työtilausten tai ostolaskujen käsittelyyn. Kaikki tiedot ovat yhdessä paikassa ja esimerkiksi tunnit siirtyvät työtilaukselle kirjattaessa myös palkanmaksuun. Adminetissä kaikki asiat yhdistyvät ja tuon kokonaisuuden ansiosta pystymme pyörittämään kaikki toimintomme yhdessä ohjelmassa, huollosta ja suunnittelusta vastaava johtaja Kimmo Kuusela kertoo.

Helpotusta huoltotoimintaan
Suomen Jääkylmä palvelee asiakkaitaan vuorokauden ympäri päivystävällä huoltopalvelulla ja erityisesti huoltopuolen hallintaan Adminetistä onkin saatu paljon apua.
– Meillä huoltotilausten prosessi toimii siten, että asentajat saavat tiedon uusista huoltokeikoista Adminetin kautta, ottavat tilauksen vastaan sieltä ja käyvät tekemässä työn. Sen jälkeen työnjohto pystyy asentajien merkintöjen mukaan laskuttamaan tarvikkeet ja työn osuuden asiakkaalta kätevästi ja nopealla aikataululla. Sähköinen lasku lähtee saman tien myös asiakkaalle, joten se on hirveän hyvä kokonaisuus. Huoltotöiden laskutus on helpottunut ja nopeutunut Adminetin myötä merkittävästi ja sitä myös huollon henkilökuntamme arvostaa kovasti, Elomaa toteaa.
Suomen Jääkylmän huoltotoimintaan liittyy myös paljon määräaikaishuoltoja. Adminetin avulla ne pystytään pitämään hallinnassa ja hoitamaan ajallaan vaivattomasti.
– Jos meillä on esimerkiksi huoltosopimus, jossa huoltotoimenpiteitä käydään tekemässä vuoden välein, Adminet avaa työstä automaattisesti työtilauksen huollon ollessa ajankohtainen ja työn suorittava asentaja tekee tarvittavat kirjaukset Adminettiin. Päivittäisessä tekemisessä on huollon kannalta iso asia, ettei välissä tarvitse tehdä käytännössä mitään muuta toimintoa, kun Adminet huolehtii määräaikaishuoltojen suorittamisesta ajallaan. Huoltotoiminnan organisoiminen olisi käsityönä aika iso homma, Kuusela toteaa.
Projektitoiminnassa urakoiden kokonaishallinta on Elomaan mukaan parantunut reaaliaikaisten kirjausten sekä helpottuneiden osto- ja myyntilaskujen käsittelyn ansiosta.
– Adminet on helpottanut projektinhallintaa ja tuonut sinnekin puolelle monia käteviä toimintoja. Hallintaa helpottaa, kun ostot kohdistuvat oikeisiin paikkoihin ja laskutus saadaan etenemään todella jouhevasti koko ajan projektin edetessä. Mielestäni on myös tärkeää, että pystymme seuraamaan projektien kirjauksia reaaliajassa koko projektin ajan.

Seurantatyökaluilla yksityiskohtaista tietoa
Elomaalle Adminetin ominaisuuksista tärkeimpiä ovat seurantaan liittyvät työkalut ja niitä hän hyödyntääkin ahkerasti.
– Minulle tärkeä tuloksen seuraaminen ja yleensäkin yrityksen lukujen seuraaminen on Adminetillä huomattavasti helpompaa kuin ennen. Saan aina ajankohtaista tietoa liiketoiminnastamme ja tiedän koko ajan, missä yrityksemme menee ja miten meillä menee. Saamme Adminetistä myös toimipistekohtaisesti kannattavuustiedot ja kaikki muutkin liiketoimintaan liittyvät tiedot. Niitä on helppo tarkastella kulloisenkin tarpeen mukaan, joten tiedämme tarkasti myös toimipisteidemme tilanteen.
Elomaa vastaa työssään isompien projektien toteuttamisesta ja niiden seurantaan hän hyödyntää Adminetin porautuvaa raportointityökalua.
– Data-analysaattori palvelee minua varmaan kaikkein parhaiten. Sen avulla saan perinteisiä raportteja huomattavasti tarkempaa tietoa ja pystyn helposti rajaamaan tai hakemaan juuri haluamani asiat. Lisäksi työkalun avulla pääsee pureutumaan syvemmälle ja syvemmälle, joten saan tarvittaessa käyttööni todella yksityiskohtaista tietoa.
Adminet on tärkeä osa yrityksen päivittäistä tekemistä ja sitä hyödyntää eri toimintojen hallintaan koko henkilöstö.
– Adminetistä on tullut toiminnanohjaukseemme sellainen tärkeä päivittäinen työkalu, että emme voisi enää ajatellakaan siihen mitään muuta ratkaisua, Elomaa toteaa.