Valuuko tuloksesi vääriin taskuihin?
Tutkimme noin sadan keskisuuren talotekniikkayrityksen ostotottumuksia ja pyrimme löytämään uusia keinoja parantaa asiakkaidemme kilpailukykyä. Havaitsimme,…
Vuoden vaihteessa on hyvä hetki katsoa taaksepäin ja miettiä, kuinka oman yrityksen toimintaa voitaisiin kehittää kannattavammaksi. Ryhdyimme myös itse miettimään, kuinka voimme tukea asiakkaitamme kilpailukyvyn parantamisessa.
Kasvun ja kannattavuuden tavoittelussa keskiöön nousevat usein liikevaihdon kasvattaminen ja kiinteiden kulujen karsiminen, mutta entäpä muuttuvat kulut? Ne jäävät usein vähemmälle huomiolle. Asiaa tutkittuamme totesimme, että varsinkin ostotoimintaa tehostamalla olisi saavutettavissa selvää säästöä. Siksi päätimme rakentaa Adminetin ostojen hallintaan uusia työkaluja ja tuoda seurantaan uusia raportteja, joiden avulla kannattavuutta voidaan kehittää.
Lähdimme liikkeelle vertaamalla noin sadan yrityksen otannalla vuoden 2017 ostojen toteumaa verrattuna samojen tuotteiden ostohetken halvimpiin ostohintoihin. Tutkimuksessa paljastui, että keskisuuressa talotekniikkayrityksessä hukataan vuodessa keskimäärin 40 000 euroa jättämällä edullisimmat ostohinnat hyödyntämättä, joten tehostamisen varaa ostotoiminnasta löytyy.
Ero halvimpiin selittynee ainakin osittain sillä, että tutulle myyjälle on mukava soittaa, tingata alennusta ja varmistaa luvattu toimitusehto ääneen. Myös tukkurin verkkokaupasta on helppo ostaa, kun hakutoiminnot ovat jo tuttuja. On tietysti selvää, ettei aika riitä hintojen surffailuun tai myyjäsoitteluun usealle tukkurille. Nyt Adminet kuitenkin tarjoaa ostamiseen vaihtoehdon, jonka hyödyt eivät rajoitu pelkästään edullisimpien hintojen varmistamiseen – ratkaisumme avulla myös suunnittelet, aikataulutat ja seuraat hankintoja yhdellä sovelluksella.
Adminettiin keskitetyllä ostotoiminnalla saat koko ajan hyvän tuntuman ostojesi kokonaistilanteeseen. Kaikki lähtee liikkeelle tarjouslaskennan (tai ulkoisen sisäänluvun) tiedoilla, joista luot ostotarpeet. Tämän jälkeen suunnittelet ja aikataulutat projektikohtaiset ostotarpeet positioiden ja vaiheiden avulla.
Ostojen hintavertailua varten käytössäsi on kymmenien toimittajien ajantasaiset hintatiedot alennuksineen, nettohintoineen ja mahdollisine tarjoushintoineen sekä vaihtoehtoisten tuotevalmistajien tuotteita. Adminet vertailee puolestasi tuotteiden hinnat, huomioi voimassa olevat alennukset ja ehdottaa ostettavaksi edullisinta tuotetta. Voit halutessasi vielä erikseen kilpailuttaa tuotekokonaisuuksia ostotarjouspyynnöillä.
Adminetistä ostaessasi pystyt vertaamaan sekä suunniteltuja ostoja että niiden toteumaa joka hetki projektin aikana, joten tiedät aina, ovatko ostot toteutumassa alkuperäistä laskentaa edullisempaan vai kalliimpaan hintaan. Tekemällä ostot puhelimitse tai nettikaupasta olisi näiden selvittäminen työläs prosessi. Seurannasta saat ajantasaisesti projektikohtaista tietoa ostamattomista, sitoutuneista ja toteutuneista kuluista kustannuslajeittain.
Yrityksesi ostojen tehokkuuden tarkistat Adminetissä helposti Ostojen hintavertailu -raportilla, jonka avulla tarkastelet vaikkapa viime vuoden toteutuneita ostohintoja verrattuna tuotteiden halvimpiin hintoihin ostohetkellä. Raportilla huomioidaan myös alennustaulukot sekä netto- ja sopimushinnat. Jos käytössäsi ei ole vastaavien tuotteiden rekisteriä, raportti ei näytä niihin kohdistuvia halvimpia tarvikerivejä vaan ainoastaan sopimusehtoihin perustuvia.
Ostojen tehostamista tukemaan tuomme asiakkaidemme käyttöön uusia automaattiraportteja vuoden 2018 aikana. Ensimmäiseksi saataville tulee helmikuun lopussa raportit, joilta tarkastelet toteutuneita ostoja, ostohetken halvimpia ostohintoja sekä niiden erotusta, joten pysyt ajan tasalla ostojen kannattavuudesta. Erittely on tarkasteltavissa myös vastuuhenkilöittäin tai toimittajittain. Raporttien tarkoitus on parantaa johdon otetta ostotoimintaan ja mahdollistaa ostokäytäntöjen ohjaaminen kannattavampaan suuntaan.
Vaikka ostajalla olisi hyvä tunne yrityksen ostojen kannattavuudesta, kannattaa asia varmistaa Adminetin vertailuraportilta. Hyvä tunne muuttuu siinä ainakin hyväksi tiedoksi, olivatpa ostojen hintaerot yrityksessä sitten isompia tai pienempiä.
Ostojen hintavertailu -raportilla (Ostot | Ostojen raportit | Ostojen hintavertailu) tarkastelet valitsemaltasi ajanjaksolta toteutuneiden ostojen suhdetta ostohetken halvimpiin ostohintoihin monipuolisilla rajaus- ja erittelymahdollisuuksilla. [Katso kuva isompana]
Uusilla automaattiraporteilla saat johtajana paremman otteen yrityksesi ostotoiminnasta ja voit ohjata ostokäytäntöjä kannattavampaan suuntaan. Voit tarkastella toteutuneita hintoja verrattuna ostohetken halvimpiin hintoihin alennustaulukot, nettohinnastot ja mahdolliset vastaavat tuotteet huomioiden esimerkiksi vastuuhenkilöittäin eriteltynä. [Katso kuva isompana]