Admicom Oyj listautui pörssiin
Admicom Oyj listautui Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle First North Finland -markkinapaikalle tavoitteenaan lisätä yhtiön tunnettuutta,…
Tutkimme noin sadan keskisuuren talotekniikkayrityksen ostotottumuksia ja pyrimme löytämään uusia keinoja parantaa asiakkaidemme kilpailukykyä. Havaitsimme, että yritykset olivat vuonna 2017 maksaneet ostoistaan yhteensä 4 000 000 euroa enemmän, kuin heidän parhailla ostoehdoilla olisi pitänyt maksaa.
Keskisuuressa yrityksessä siis maksettiin keskimäärin 40 000 euroa ylimääräistä verrattuna omiin toimittajaehtoihin, mikä tekee kuukautta kohden jo yli 3 000 euroa.
Mistä sitten johtuu, että yrittäjät ovat tuloksensa kustannuksella valmiita jättämään neuvotellut ostohinnat hyödyntämättä?
Tällä hetkellä ostot tehdään usein verkkokaupasta tai puhelimella, jolloin ei välttämättä osteta halvimmalla vaan luotetaan, että tuttu myyjä antaa parhaan hinnan. Näin on toimittu pitkään, koska ei ole ollut työkaluja seurata ostohintoja tarkasti – ja jos on seurattu, on ostaminen ollut työlästä ja aikaa vievää.
Tästä vanhasta totutusta tavasta on vaikea oppia pois, mutta nyt on oikea aika uudistaa ostaminen ja ottaa hinnoista löysät pois.
Adminetin uusi hankintasovellus on rakennettu juuri tähän tarkoitukseen. Sovelluksen avulla tiedetään aina, mistä tuotteen saa halvimmalla ja samalla sen voi ostaa vaivattomasti ja nopeasti.
Projektin hallinnan kannalta hankintasovellus mahdollistaa ostojen toteuttamisen suunnitelmallisesti ja toteuman seuraamisen helposti projektin aikana. Näin Adminet tukee yritystä sen kilpailukyvyn kehittämisessä.
Adminetin avulla myös ostojen seuranta on helppoa. Ajantasaisen ostojen toteuman seurannan lisäksi Adminet muodostaa automaattiraportteja, jotka näyttävät viikko- ja kuukausitasolla sekä työmaa- että ostajakohtaisesti, maksetaanko tuotteista liikaa vai säästääkö yritys rahaa ostamalla tehokkaasti.
Ostamisen iloa!
Antti Noronen
toimialajohtaja