Erikoistuja voittaa kymmenottelijan
Useampaan sataan urakointiliikkeeseen tutustuneena olen alkanut tekemään tietynlaisia havaintoja erilaisten yritysten liiketoiminnasta sekä ympäröivästä markkinasta.
Talotekniikkayrityksissä ovt-muotoisten ostotilausten lähettäminen alan päätukkureille suoraan omasta yritysohjelmistosta on ollut jo pitkään vakiokäytäntö. Tähän verrattuna rakennusalan sähköiset ostokäytännöt ovat vielä lapsenkengissä. Hilti on ensimmäinen myös rakennusalan tuotteita tarjoava toimittaja, jolle ostotilaukset voidaan tehdä OVT-muodossa suoraan Adminetistä.
Hilti on suoramyyntiorganisaatio, joka saa toimintamallinsa ansiosta merkittäviä kilpailuetuja, sillä se pystyy panostamaan palveluprosesseihin ja kehittämään jatkuvasti uusia sähköisen kaupankäynnin ratkaisuja. Juuri sähköisen kaupankäynnin kehittäminen oli syy siihen, että Hilti ja Admicom ryhtyivät yhteistyöhön.
– Hiltin ja Admicomin yhteinen päämäärä on asiakkaan liiketoiminnan tehostaminen, ja yhteistyö tarjoaa meille hienon väylän saavuttaa olemassa olevia asiakkaita. Meillä on paljon yhteisiä asiakkaita, joten verkkokauppamme lisäksi voimme tarjota heille Adminetin kautta helpon ja nopean sähköisen tilauskanavan. Koko Hilti Suomen tarjooma löytyy Adminetistä ja on kaikkien Admicomin asiakkaiden hyödynnettävissä, Hilti (Suomi) Oy:n E-Business Manager Ilari Saarela (kuvassa vasemmalla) kertoo yhteistyöstä.
Adminetissä asiakkaan kaikki prosessit hallitaan yhdessä ohjelmassa ja tehokkaan tilauskanavan tarjoaminen on luonnollinen jatkumo tähän kokonaisuuteen. Käytännössä yhteistyö on tarkoittanut sitä, että Adminetin ja Hiltin tilausjärjestelmän välille on rakennettu suora OVT-yhteys.
Sähköisen ja automatisoidun tiedonsiirron ansiosta tieto kulkee nopeasti ja virheettömästi sellaisessa muodossa, joka mahdollistaa tiedon helpon jatkokäsittelyn. Toisin kuin esimerkiksi sähköpostin liitteenä lähetettävät tilaukset, OVT-sanoman käsittely ei vaadi toimittajan päässä ihmistä käsittelemään tilaustietoja, joten käsittely nopeutuu ja inhimillisten virheiden mahdollisuus poistuu.
– OVT-tilaukset pystytään käsittelemään automaattisesti eli ne menevät tavallaan jonon ohi ja tulostuvat suoraan keräilyyn. Siksi pystymme lupaamaan niille rahtivapaan toimituksen seuraavaksi päiväksi suurimpaan osaan Suomea. Sähköpostitilausten käsittely on usein paljon mutkikkaampaa ja kuormittaa asiakaspalveluamme, joten niille emme pysty joka kerta vastaavia toimitusehtoja takaamaan, Saarela kuvailee OVT-tilausten hyötyjä.
Toiminnan tehostaminen on asiakkaan kannalta ratkaisevassa roolissa hankintakanavia mietittäessä, mutta automatisoitu tiedonsiirto tehostaa myös tavarantoimittajan arkea. Hiltillä tilausten käsittelystä säästyvä aika ohjataan asiakaspalveluun.
– Meille tehokkaampi toiminta mahdollistaa sen, että myyjät pystyvät tilausten käsittelyn sijaan käyttämään aikaansa asiakkaiden ongelmien ratkaisuun työmailla ja kehittämään heidän liiketoimintaansa. Vapautunut aika näkyy asiakkaan suuntaan parempana palveluna, Hiltin LVIS-toimialan tuotepäällikkö Tuomas Janhunen (kuvassa oikealla) kertoo.
Janhunen uskoo, että erityisesti LVIS-puolella koko toimiala, tavarantoimittajat mukaan lukien, on pakotettu miettimään uusia ratkaisuja toimintansa tehostamiseen.
– Kilpailu toimialalla on kovaa ja sitä kautta luulen, että kehitys tulee olemaan nopeaa. Niin asiakkaan, Hiltin kuin Admicomin näkökulmasta toiminnan tehostaminen on varmasti se ydin, jolla saadaan aikatauluetuja ja kustannussäästöjä. Sitä meidän yhteistyö on parhaimmillaan.
Hilti on perheyritys, joka myy työkaluihin ja kiinnittämiseen liittyvät tuotteensa suoraan rakennusalan ammattilaisille. Vahvan tuotekehityksen tuloksena markkinoille tuodaan vuosittain kymmenittäin uusia tuotteita.
– Esimerkiksi huhtikuussa lanseerattiin MP-L-I -putkenpidin, joka on suunniteltu yksinkertaistamaan ja nopeuttamaan asennusta, sillä se on helppo sulkea ja kiristää yhdellä kädellä. Siinä on myös turvallinen saranamekanismi sekä ruuvin paikalleen lukitseva lukitusmekanismi, Janhunen kertoo.
Vaikka Hiltin toiminnan ydin on tuotteissa, yrityksessä koetaan, että niihin liittyvien palveluiden merkitys tulee kasvamaan jatkuvasti. Toimintamallinsa ansiosta yritys pystyy jalkauttamaan nopeasti asiakkailleen sellaisia sähköisen kaupankäynnin ratkaisuja, jotka varmistavat tuotteiden helpon ja nopean saatavuuden työmaille.
– Tarjoamme asiakkaillemme palveluihin ja ohjelmistoratkaisuihin koko ajan uusia työkaluja. Esimerkiksi palo-katkopuolella meillä on tarjota vahvoja ratkaisuja suunnitteluun ja dokumentointiin. Sähköisen kaupankäynnin osalta tavoitteemme on palvella useassa sähköisen ostamisen palvelussa ja nostaa sähköisen ostamisen osuutta nykyisestä 40 % osuudesta, Saarela kertoo.
KUVA: Hilti (Suomi) Oy
*****
OVT (organisaatioiden välinen tiedonsiirto) tarkoittaa yritysten järjestelmien välistä automaattista tiedonvaihtoa. Tilattaessa tarvikkeita OVT-muodossa, siirtyy tilaus siis automaattisesti toimittajan tilausjärjestelmään.
OVT-tilauksilla tehostetaan ostoprosessia sekä asiakkaan että toimittajan näkökulmasta, koska OVT-sanomat pystytään käsittelemään nopeasti ja automaattisesti ilman ihmistyötä. Esimerkiksi Hiltiltä saat tilauksesi seuraavaksi päiväksi suurimpaan osaan Suomea, kun teet tilauksen Adminetistä klo 16:15 mennessä.
Tällä hetkellä Adminetistä pysytään toimittamaan OVT-sanomalla tilaukset suoraan toimittajan tilausjärjestelmään Hiltin lisäksi usealle talotekniikan tukkurille. Näitä ovat Onninen, SLO, Rexel, LVI-Dahl, Ahlsell sekä EL-Parts.
OVT-sanomien hyödyntäminen Adminetissä on varsin mutkatonta, riittää, että toimittajan perustiedoista löytyy OVT-tunnus. Voit tarkistaa asian toimittajan perustiedoista (Ostot | Toimittajat >> Muokkaa) ja tarvittaessa lisätä puuttuvan tunnuksen. OVT-tunnus on muotoa 0037 + y-tunnus ilman väliviivaa. Kun OVT-tunnus on lisätty, on kyseisen toimittajan ostotilausten tilaustapa jatkossa oletuksena OVT.