Asiakaspalvelu rakennusalalla – sanahelinää vai tulosta taskuun?
Yrityksen asiakaspalvelua on hyvä miettiä kokonaisuutena, jossa asiakkaan jokaisella kohtaamisella yrityksen kanssa on merkitystä. Hyvä…
Rakentamisen ja talotekniikan kasvuvuodet näkyvät positiivisesti myös alojen keskimääräisissä kannattavuuksissa ja kuten edellisessä toimialakatsauksessa havaitsimme, Adminet-asiakkaat näyttivät kasvaneen keskiarvoja paremmin. Kannattavuuskehitys ei kuitenkaan ole kestävällä pohjalla pelkän kasvun varassa, vaan taustalla tulisi olla myös tuottavuuden parantuminen.
Teimme tällä lähtöajatuksella syväsukelluksen kannattavimpien asiakasyritystemme toimintaan ja tunnistimme kolme ominaispiirrettä kannattavuudeltaan selvästi keskiarvoa paremmin menestyneiden yritysten toiminnassa.
Tarkastelussa mukana olleista 206 talotekniikan asiakkaastamme 33 % sähköurakoitsijoista ja 24 % lvi-urakoitsijoista saavutti yli 10 % käyttökatteen (alan mediaani 6,5-6,6 %). Tarkastelussa mukana olleista 169 rakennusalan yrityksestä 24 % saavutti yli 10 % käyttökatteen (alan mediaani 8,1 %). Näitä yhtiöitä tarkasteltaessa voidaan huomata, että niistä merkittävä osa on tavalla tai toisella erikoistunut toiminnassaan. Selvien erikoisurakoitsijoiden lisäksi tähän kuuluu myös toimintaansa fokusoineita yhtiöitä.
Näiden yhtiöiden ydintoiminnot keskittyvät pääosin vain valittuihin segmentteihin, kuten esimerkiksi tietyntyyppisiin asiakkaisiin tai työkohteisiin. Tämä antaa heille oletettavasti paremman mahdollisuuden erityisosaamisen kerryttämiselle, myynnin ja markkinoinnin kohdentamiselle sekä referenssikohteiden kerryttämiselle ja hyödyntämiselle. Tällöin myös työ- ja tuotantotapojen vakioituessa on mahdollista aikaansaada korostettuja kustannussäästövaikutuksia kehitystoimenpiteillä.
Erikoistumalla on siis mahdollista saavuttaa parempaa kannattavuutta. Kolikon kääntöpuolena on kuitenkin se, että kasvun aikaansaaminen voi määrätyn tason jälkeen olla haastavampaa kapeammassa segmentissä. Kapeammalla segmentillä toimittaessa altistutaan myös enemmän sekä asiakas- että markkinariskeille.
Tapa jolla yritys järjestää omaa hankintatoimeaan, on yksi merkittävimmistä yksittäisistä operatiivisista toiminnoista, joka erottaa kannattavat yhtiöt vähemmän kannattavista. Useimmissa paremman kannattavuuden yhtiöissä ostaminen on systemaattisesti järjestetty. Merkittävien hankintaerien ostaminen suoritetaan tyypillisesti keskitetysti.
Suorien ostokustannusten ohella huomioon on otettava toimittajan toimitusvarmuus, jolla on merkittävä suora yhteys kohteessa käytettävään työaikaan. Myös toimituksen laadulla ja mahdollisilla välivarastointivaiheilla sekä materiaalisiirroilla on merkittävä rooli projektiin käytettävässä kokonaistyöajassa. Oleellista on myös löytää tasapaino hintakilpailutukseen ja suunnitteluun käytettävällä työajalla sekä sillä saavutettavalla kustannussäästöllä. Tässä keskeiseen rooliin nousevat käytettävät hankinnan työkalut.
Kun kahden viikon putkiremontti -konseptia kehitettiin ja tutkittiin Suomessa, todettiin, että putkiremontissa asentajan työajasta vain 10 prosenttia oli tehokasta työaikaa. Keskusteltuani aiheesta useampien alan yrittäjien kanssa, voisin sanoa, että monen arvio on lähempänä 30-40 prosenttia. Arviolta kuitenkin noin 60 prosenttia ajasta kuluu ”turhiin” työvaiheisiin, joista työkalujen sekä materiaalien hankinta, etsiminen ja siirtely oli yksi keskeisimmistä aikasyöpöistä. Suunnitelmallisuudella ja systemaattisuudella on mahdollista minimoida näitä välillisiä hankintojen kustannuksia.
Yrityksillä, joiden käyttökatetaso ylittää 10 % ja liikevaihtoluokka ylittää 5 miljoonan euron rajan, on tunnistettavissa yhdistävä tekijä myös avainhenkilöstön osalta.
Näissä yrityksissä ylemmät toimihenkilöt ovat useimmiten joko osakkaina yrityksessä tai muutoin erilaisten tulosperusteisten palkkiojärjestelmien piirissä. Osalla yrityksistä on käytössä myös työnjohtajien projektiperusteiset tulospalkkiot. On syytä olettaa, että tällä motivoidaan työtä ohjaavat osapuolet toimimaan yhtiön kannattavuusintressien mukaisesti. Tämä luo toimiville osapuolille motivaation lähteen niin hankintatoimen kuin yleisen työnohjauksenkin kannattavuuden edistämiseen.
Vertailussa käytetyt tiedot on poimittu käyttämällä Admicomin asiakasyritysten viimeisimpiä ilmoitettuja virallisia tilinpäätöstietoja. Tiedot on kerätty Kauppalehden Balancen analysaattorilla. Niiden perusteella yrityksistä on eroteltu kannattavuuden tunnusluvuiltaan ne, jotka ylittävät toimialle ilmoitetut kannattavuuden keskiarvot.
Havaitut tunnuspiirteet perustuvat yhtiöiden toiminnan tuntemukseen ja teemoja täydentävät johtopäätökset ovat yksittäisiä poimintoja alan yritysten kanssa käydyistä keskusteluista.
Talotekniikan toimialan yritysten tilinpäätöstiedoista 141 kpl oli vuodelta 2016 ja 64 kpl vuodelta 2017. Otannassa oli yhteensä 206 yritystä, joiden vuosiliikevaihtoluokka oli 1-14 miljoonaa euroa. Talotekniikan alojen kannattavuusselvityksissä käyttökatemediaaniksi on ilmoitettu 6,5-6,6 % vuodelle 2016. Talotekniikassa yli 10 % käyttökatteen ylitti 29 sähköurakoitsijaa (33 %) ja 28 LVI-urakoitsijaa (24 %).
Rakentamisen toimialan yritysten tilinpäätöstiedoista 110 kpl oli vuodelta 2016 ja 54 kpl vuodelta 2017. Otannassa oli yhteensä 169 yritystä, joiden vuosiliikevaihtoluokka oli 1-25 miljoonaa euroa. Rakennusalan kannattavuusselvityksissä ilmoitettu toimialan vuoden 2016 käyttökatemediaani oli alle 10 miljoonaa euroa vaihtaville yrityksille 8,1 % ja 10-40 miljoonaa euroa vaihtaville yrityksille 7,1 %. Rakennusalan kokonaisotannasta yli 10 % käyttökatteeseen ylsi 40 yhtiötä (24 %).