Peura ajovaloissa
Nykytilanne on ajanut monet tarkastelemaan oman liiketoimintansa rakenteita uudemman kerran.
Talotekniikka-alan ammattilaiset yhdistävä 24 Center uskoo digitaalisten työkalujen ja sosiaalisen median voimaan alan yritysten toimintatapojen kehittämisessä. Satojen talotekniikkayritysten kanssa yhteistyötä tekevä 24 Center on nähnyt läheltä, kuinka merkittävää tehokkuuden, laadun ja asiakastyytyväisyyden parantumista nykyajan digitaalisilla työkaluilla voidaan saavuttaa. Myös sosiaalinen media tuo uusia ulottuvuuksia alan yritysten toimintaan.
Kuten monet hyvät ideat, myös 24 Centerin tarina sai alkunsa kentällä syntyneestä tarpeesta. Kun omasta putkiliikkeestä ei löytynyt resursseja asiakkaan päivystystyönä tarvitsemaan viemärin avaukseen, tarttui Markus Leppänen puhelimeen ja järjesti toisen yrityksen hoitamaan työn.
– Homma meni tosi hyvin, asiakas tykkäsi ja kiitteli nopeasta toiminnasta. Siitä syntyi ajatus 24 Centeristä, toimitusjohtaja Joose Pinomaa kertoo.
24 Center on talotekniikkatöiden hätäkeskus, jonka avulla asiakkaan talotekniset ongelmat ovat ratkaistavissa yhden kanavan kautta. Se yhdistää yksityisasiakkaat, yritykset ja kiinteistöalan ammattilaiset verkostoon, josta palveluiden ostajat saavat apua ongelmiinsa ja talotekniikkayritykset väylän täyttää tilauskalentereitaan.
– Verkostoomme liittyminen ei aiheuta kuluja yhteistyökumppaneillemme ja sitä kautta on mahdollista saada lisää toimeksiantoja ilman markkinointikustannuksia, Pinomaa kiteyttää.
Vaikka uuden konseptin tuominen markkinoille ei ole ollut helppoa, on vuonna 2017 pääkaupunkiseudulta aloittanut yritys onnistunut luomaan laajan verkoston, joka palvelee asiakkaita koko Suomen alueella.
– Alussa moni suhtautui meihin epäillen, mutta olemme onnistuneet todistamaan konseptimme toimivuuden. Nykyään meillä on noin 500 yrityksen kumppaniverkosto ympäri Suomea.
24 Centerin tarinaa on alusta asti rakennettu digitaalisia ratkaisuja ja sosiaalista mediaa hyödyntäen. Pinomaan mukaan talotekniikkayrittäjienkin kannattaisi tarttua entistä hanakammin nykyajan mahdollisuuksiin, sillä digitaaliset työkalut mahdollistavat merkittävän tehokkuuden parantamisen ja sosiaalinen media voi avata ovia uusille kumppanuuksille.
24 Centerin verkostoon kuuluu laaja kirjo erikokoisia yrityksiä. Tiivis yhteistyö erilaisten talotekniikkayritysten kanssa on paljastanut myös toimintatapojen monenkirjavuuden.
– Osalla prosessit ovat tosi pitkällä ja digitaalisia työkaluja hyödynnetään ihan viimeisen päälle. Sitten on myös niitä, jotka toimivat vielä aika vanhanaikaisesti.
Pinomaa kannustaa yrityksiä tutkimaan digitaalisten toimintatapojen mahdollisuuksia, sillä ero näkyy kirkkaana myös yhteistyökumppanille.
– Kyllä sen selkeästi näkee, että Adminettiä tai muita digitaalisia työkaluja käyttävät yhteistyökumppanit ovat paljon tehokkaampia, kun he pystyvät optimoimaan toimintaansa ja käyttämään työajan järkevämmin.
Pinomaa muistuttaa, että tehokkuudella ja hyvällä organisoinnilla on suuri vaikutus myös palvelun laatuun ja sitä kautta asiakaskokemukseen.
– Tyytyväisyyttä parantavat tosi paljon sellaiset asiat kuin keikkojen aikatauluttaminen, raportoinnin tehokkuus ja laskutuksen automatisointi. Jos otetaan vaikka tilanne, jossa työ otetaan puhelimella vastaan, sovitaan suullisesti ja sovittuna ajankohtana asiakas joutuu soittelemaan unohtuneen keikan perään, niin ei se ainakaan paranna asiakaskokemusta. Tällaista tapahtuu vielä aika paljonkin ja näiden tilanteiden välttämiseksi kannustaisin yrityksiä hyödyntämään digitaalisia työkaluja.
Paremmalla töiden organisoinnilla on mahdollista ottaa myös enemmän töitä sisään, kun kalenteri on koko ajan hallussa. Esimerkiksi 24 Center tuo kumppaniyritystensä saataville alueellisia toimeksiantoja.
– Yritykset voivat vastaanottaa aikatauluihinsa ja osaamiseensa sopivia työpyyntöjä. Päiväaikaan kalentereissa saattaa kuitenkin olla tyhjiä tiloja, joita on sitten kätevä täyttää päivystystöillä.
24 Center hyödyntää sosiaalisen median kanavia ja on löytänyt sieltä hyviä yhteistyökumppaneita. Myös yhä useampi talotekniikkayritys on löytänyt tiensä sosiaaliseen mediaan.
– Tuntuu, että erityisesti LinkedInissa talotekniikkayrityksiä on koko ajan kasvavissa määrin. Ensisijaisesti läsnä ovat isommat organisaatiot ja heidän edustajansa, pienempiin toimijoihin törmää edelleen harvakseltaan.
Pinomaa rohkaisee pieniäkin yrityksiä ottamaan ensi askeleet sosiaalisen median hyödyntämisessä, sillä sieltä löytyvien verkostojen avulla voi saada toimintaansa uusia näkökulmia.
– Sanoisin että LinkedIn on muihin sosiaalisen median alustoihin verrattuna hyvä paikka lähteä liikkeelle. Tavoitettavuus on hyvä ja sieltä löytää niin asiakkaita, yhteistyökumppaneita kuin muita sidosryhmiä. Vielä on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia ja suosittelen kaikkia liittymään mukaan. Se on kuitenkin ilmaista näkyvyyttä, johon ei tarvita markkinointirahaa. Voisi sanoa, että LinkedIn on nykyajan puskaradio.
LinkedIn tarjoaa mahdollisuuksia myös liiketoimintansa kehittämisestä ja verkostoitumisesta kiinnostuneille.
– Toiminta on hyvin vuorovaikutteista ja kaikki auttavat toisiaan – jopa sellaiset henkilöt, joita et ole ikinä edes tavannut. Se on myös hyvä väylä lähestyä vaikka tiettyä henkilöä, sillä kynnys ottaa yhteyttä on matala.
Nyt voisikin olla juuri oikea hetki myös pienemmille yrityksille ottaa sosiaalinen media haltuun.
– Ainoa mitä voit hävitä, on käyttämäsi aika. Samaan aikaan voitettavaa on paljon enemmän, sillä saatat löytää itsellesi uusia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita sekä tuoreita näkökulmia liiketoimintaasi, Pinomaa kannustaa.