Karhu Sähkö Oy: Kansainvälisen ja kasvavan toiminnan tueksi järjestelmä, joka on aidosti reaaliaikainen
Laadukasta työtä järkevällä hinta-laatusuhteella kotimaassa ja ulkomailla. Siinä Karhu Sähkön menestyksen resepti, jota Adminet on…
Tilauskannan täyttyessä mukavasti on helppo langeta harhaan, että kasvu jakaantuisi kilpailijoiden kesken tasaisesti. Ikään kuin uudet kahdeksan työmaata menisi reiluin periaattein neljälle kilpailijalle – kaksi kullekin. Onpas hyvä, että kerrankin ei tarvitse tapella hintoja verille, vaan töitä kotiutuu riittävästi kaikille.
Ikävä kyllä näin ei asia ole. Ainoastaan heikon kysynnän aikana tasajako on lähempänä, kun kaikkien hinnoittelulähtökohtana on omien kulujen kattaminen. Kukaan ei uskalla haaveilla lihavista katteista niukassa markkinassa. Mieluummin eletään vakioasiakkuuksien varassa eikä oteta turhia riskejä.
Heikossa markkinatilanteessa ”menestyjät” ovat samanlaisia ”pärjääjiä” kuin keskiverto kilpailijatkin. Sen sijaan voimakkaasti kasvavassa markkinassa syntyy menestystarinoita.
Kun kysyntä ylittää alueella ns. normaalin kapasiteetin, on jonkun erotuttava joukosta ja kotiutettava urakka. Jos alueen yrityksistä yksikään ei siihen pysty, syntyy markkinoille uusi kilpailija. Joka tapauksessa jonkun on vastattava kysyntään. Tyypillisesti tämä uusi asiakkuus poikii muutakin kuin vain yhden työmaan, joten kasvukierre ruokkii itseään ja menestyjä erottuu joukosta.
Tästä syystä tilauskannan täyttymistä pitäisi pysähtyä pohtimaan vakavasti. Sitä sanotaan johtajuudeksi, kun yrityksen resursseja sopeutetaan muuttuneeseen toimintaympäristöön. Voimakkaasti kasvavat markkinat kuten 2016-2017 ovat esimerkki tällaisesta muutoksesta. Juuri nyt tehdään uusia menestystarinoita.
Antti Seppä
toimitusjohtaja