KATRE-ilmoitukset automaattisesti Adminetistä
Kansallinen tulorekisteri KATRE tulee käyttöön 1.1.2019 ja koskettaa jokaista yritystä, sillä jatkossa kaikki maksetut korvaukset…
Otsikon kysymyksen heitti taannoin ilmoille eräs asiakkaani ja ihan oikeilla jäljillähän hän oli.
Kyseessä ei tosin ole Katri vaan Katre – ja Katre on tulossa ihan jokaiseen yritykseen. Kuka tai mikä siis on tämä mystinen Katre, virallisemmin kansallinen tulorekisteri?
Näin kansallisen tulorekisterin kiteytti Petteri Orpo tiedotteessaan:
”Tulorekisteri on tervetullut uudistus, joka helpottaa tavallisten suomalaisten asiointia viranomaisten kanssa. Palkansaaja voi jatkossa seurata ajantasaisesti omia tulotietojaan. Palkka- tai muita todistuksia ei jatkossa tarvitse toimittaa jokaiselle viranomaiselle erikseen. Tulorekisteri keventää myös yritysten hallinnollista taakkaa sekä mahdollistaa sosiaaliturvan uudistamisen, joka tukee palkkatulojen ja sosiaaliturvan parempaa sovittamista yhteen.”
Kyllähän tuo tietysti komealta kuulostaa, mutta mitä se nyt sitten suomen kielellä tarkoittaa? Käytännössä sitä, että perinteiset kuukausi- ja vuosi-ilmoitukset lähtevät viimeisen kerran liikenteeseen joulukuussa 2018. Tammikuusta eteenpäin kaikkien yritysten tulee raportoida tiedot reaaliaikaisesti yhteen ainoaan rekisteriin.
Uudet käytännöt pitävät sisällään myös sellaisen tiedon ilmoittamista, jota ei aiemmin ole tarvinnut ilmoittaa, joten työmäärä palkkahallinnossa ei ole ainakaan vähenemään päin. Haasteita tullee olemaan myös takautuvien korjausten kanssa, etenkin kun annettujen määräaikojen jälkeen tehdyistä korjauksista tullaan perimään myöhästymismaksu.
Toinen toimialalle merkittävä muutos palkkojen suhteen on se, että kottiapa ei enää niin vain maksetakaan puolen kuun kohdalla.
Aiemmin ne on saatu kirjattua palkkoihin seuraavassa normaalissa palkka-ajossa, mutta KATRE:n jälkeen nämäkin maksut on ilmoitettava tulorekisteriin viiden päivän kuluessa maksamisesta. Bruttona.
Hyvänä puolena todettakoon, että tämä tuleva muutos raportointiin ohjeistettiin selkeästi jo hyvissä ajoin ennen vuodenvaihdetta, joten meilläkin on ehditty rakennella linjat kuntoon viimeisimpien speksien mukaiseksi. Adminet raportoi maksetut palkat ja kustannusten korvaukset tulorekisteriin automaattisesti ja palkanlaskentaa automatisoidaan vielä muutama pykälä entisestään tammikuun päivityksessä.
Voimme siis kaikki toivottaa Katren lämpimästi tervetulleeksi kalentereiden kääntyessä uuteen vuoteen.
Jos haluat kuulla mitä muuta uutta meille kuuluu, niin istutaanpa alas ja vaihdetaan kuulumiset.
Yhteistyöterveisin,
Simo Ratilainen
toimialajohtaja