Asiakaspalvelu rakennusalalla – sanahelinää vai tulosta taskuun?
Yrityksen asiakaspalvelua on hyvä miettiä kokonaisuutena, jossa asiakkaan jokaisella kohtaamisella yrityksen kanssa on merkitystä. Hyvä…
Kilpailuedun etsiminen ja ennen kaikkea etumatkan ylläpitäminen on jokaisen suomalaisen yrityksen haaste. Toimiala pöhisee kuumana, töistä kamppaillaan yhä tiukemmin ja euroja etsitään yhä innovatiivisemmin. Oletko sinä kaiken kiireen ja paineen keskellä ehtinyt pysähtyä miettimään, millä varmistat oman yrityksesi kilpailukyvyn ja tulevaisuuden?
Finnbuild-messuilla Aktia Pankin pääekonomisti Heidi Schauman avasi edustamansa tahon näkemyksiä rakentamisen toimialan suhdanteista valtakunnan tasolla. Schauman esitti viime vuosien ajalta vahvasti ylöspäin suuntautuneita käppyröitä rakentamisen määrästä ja rakennusmarkkinoilla liikkuvista euroista. Tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla kasvutahti on kuitenkin hidastunut selvästi. Rakentamisen määrän kokonaiskakku alkaa siis saavuttamaan todellisen kokonsa. Alan kehitys ei kuitenkaan ole hidastumassa – se muuttaa muotoaan.
Rakentamisen ja talotekniikan toimialoilla tämän hetken menestyvimmät yritykset ovat nälkäisiä kasvuyrityksiä, jotka ovat joka päivä valmiita mullistamaan alaa. Heitä yhdistää kaksi asiaa.
Ensimmäiseksi heidän toimintansa ei ole kaavoihin kangistunutta, vaan he ovat valmiita hyppäämään mukaan nykyajan trendien kovaan muutosvauhtiin. Toiseksi, ja ehkä vielä merkittävämpänä tekijänä, menestyjät eivät pelkää katsoa peiliin ja analysoida omaa toimintaansa rehellisesti. Kyky tunnistaa omat heikkoudet on yksi suurimmista kasvuyritysten vahvuuksista.
Jatkossa siis rakentamisen määrä ei enää kasva, joten miten kaikille riittää töitä markkinoilla? Kuten mainitsin, alan kehitys ei jää junnaamaan paikalleen, vaikka euromäärä ei enää kasvaisikaan. Kuluttajien vaatimus yhä paremmille tuotteille ja palveluille kasvaa kiihtyvällä tahdilla. Tässä murroksessa yritysten haasteena on vastata tuohon vaatimukseen.
Kysyntä erikoisosaamiselle on tulevien vuosien trendi.
Tulevan vuosikymmenen työt menevät yhä useammin laadukkainta kokonaispalvelua tarjoaville yrityksille. Pitkällä tähtäimellä palvelun laatu syntyy osaavista henkilöistä, positiivisesta yrityskulttuurista sekä oikeista tuotevalinnoista jokapäiväisessä tekemisessä.
Tämä huokuu ulkopuolelle osaamista, luotettavuutta ja itsevarmuutta – fiiliksiä, joiden perusteella itsekin valitsen, keneltä ostan palveluni.
Millä siis sinä pystyt parantamaan palvelusi laatua ja erottautumaan muista? Tässä muutama idea:
Adminet on rakentamisen ja talotekniikan toimialojen johtava työkalu oman yrityksesi liiketoiminnan analysointiin ja kehittämiseen. Sen kokonaisvaltaisten ominaisuuksien avulla kykenet helposti päivittäiseen analyysiin liiketoimintasi ja henkilöstösi vahvuuksista.
Kun tiedät missä yrityksesi ja henkilöstösi menestyy, olet osaavampi, luotettavampi ja itsevarmempi yrittäjä.
Joni toimii toiminnanohjausratkaisuyksikön myyntijohtajana. Asiantuntemustaan ohjelmistoista ja yrittäjien palvelemisesta Joni hyödyntää, kun etsitään ratkaisuja yrittäjän ja henkilöstön arjen helpottamiseksi ja tukemiseksi. Ihmisten auttaminen niin työssä kuin vapaa-ajallakin kuuluu hänen tärkeimpien arvojensa joukkoon.