Rakentamisen monenkirjavat sopimusmallit
Useimmilla toimialoilla pyritään yhteen yleispätevään sopimusmalliin, jota kaikki käyttävät. Rakentamisessa on monen monta mallia ja…
Projektin hankintojen suunnitteleminen, toteuttaminen ja seuraaminen on Adminetissä nyt entistä helpompaa, sillä uudella ostojen hallinta -työkalulla hallitset projektin tarvikeostot ja alihankinnat yhdessä näkymässä. Sen avulla suunnittelet ja aikataulutat hankinnat, vertailet hintoja ja kilpailutat toimittajia, teet tilaukset sekä seuraat ostohintojen toteumaa alkuperäiseen budjettiin verrattuna.
Ostojen hallinta -sovelluksella suunnittelet ja toteutat yhdestä näkymästä projektin hankinnat ja saat samalla seurantatietoa siitä, kuinka ostojen hinnat vertautuvat tarjouslaskennassa budjetoituihin hintoihin. Pääset käsittelemään samasta näkymästä kaikki kohteen ostotarpeet, tilaukset, alihankinnan maksuerätaulukot ja ostolaskut.
Päänäkymästä tarkastelet projektin hankintoja keskitetysti ja pääset käsittelemään esim. ostotarpeita samasta paikasta. [Katso kuva isompana]
Projektikohtaiset ostotarpeet saat ostojen hallintaan suoraan Adminetin tarjouslaskennasta tai sisäänlukemalla ulkoiset tiedot. Projektin alkaessa suunnittelet hankinnat Aikatauluttamattomat tarpeet -linkistä projektin vaiheiden mukaan. Tämän jälkeen hankintoja on helppo suunnitella ja toteuttaa ennakoiden hankintojen viikkonäkymää hyödyntäen, jotta ostot toteutuvat järkevästi projektin edetessä.
Ostojen hallinnan päänäkymässä tarkastelet keskitetysti kaikkia projektin hankintoja ja viikkotasoisesta erittelystä pääset tekemään tarvittavat hankintaan liittyvät toimenpiteet. Pääset linkeistä esimerkiksi ostotarpeet-näkymään, jossa voit hakea tarvikeriveille edullisempia hintoja yleisestä hinnastosta sekä lähettää ostotarjouspyyntöjä tukkureille ja alihankkijoille. Voit tehdä ostotilauksia valitsemistasi tarvikekokonaisuuksista sekä käsitellä samassa sovelluksessa myös alihankinnan ostotarpeet ja luoda alihankinnan maksuerätaulukot.
Pysyt jatkuvasti ajan tasalla myös siitä, kuinka hankinnat ovat toteumassa suhteessa alkuperäiseen laskelmaan, sillä voit tarkastella valintojesi mukaista hintaeroa sekä budjettiin että tarjouslaskentaan. Hintaeroa tarkastelet ostotarpeiden kokonaisuuden lisäksi hankintariveittäin.
Projektin vastuuhenkilönä voit tarkastella sovelluksen päänäkymässä kaikkien urakoidesi tilannetta vaihtamalla tarkasteltavaa kohdetta alasvetovalikosta. Projektikohtaisesta tilanteesta saat kokonaiskuvan nopealla silmäyksellä ruudun yläosan näkymästä, jossa näkyy budjetti, ostoennuste sekä ero laskettuun ja budjetoituun tarvikkeiden, alihankintojen ja muiden kulujen mukaan eriteltynä. Lisäksi voit tarkastella tarkemmin ostamattomia, sitoutuneita ja toteutuneita kuluja kustannuslajeittain (tarvikkeet, alihankinnat, muut).
Kilpailuta tarvikkeet lähettämällä ostotarjouspyynnöt tukkureille keskitetysti Adminetistä. Saapuneet tarjoukset Adminet vertailee puolestasi ja näyttää sekä kokonaisuudessaan halvimman toimittajan, että halvimmat tuotekohtaiset hinnat.
Ylläpidämme puolestasi yli 30 talotekniikka- ja rakennusalan tuotetoimittajan hinnastot, joten voit luottaa siihen, että niin tarjouslaskennassa kuin hankinnassa käyttämäsi hinnat ovat viimeisimmän hinnastopäivityksen mukaiset.
Ostotarpeiden avulla hallitset ostot keskitetysti, sillä se kokoaa yhteen kaikkien käyttäjien ja projektien ostotarpeet. Tilausvaiheessa ostotilauksen tietoja voidaan vielä muokata, esim. antaa toimituspäivä, lisätietoja ja lisätä tuotteita.
Kaikki laskut saapuvat sähköisesti Adminettiin ja kohdistuvat automaattisesti oikein. Adminet vertaa laskun summaa tilaukseen ja kertoo, jos summissa on eroa. Käyttäjän tehtäväksi jää vain laskujen tarkistus ja maksuun hyväksyminen.
Kun teet alihankkijan maksuerätaulukon, voit seurata mitä on jo laskutettu ja mitä laskuttamatta. Jos maksuerät on aikataulutettu, näet myös, milloin uusia laskuja on tulossa. Varmistat helposti, ettet maksa liikaa tai samaa erää kahteen kertaan.