Tuotannon pullonkaulat
Olen puhunut paljon jälkilaskennasta ja ajantasaisen taloustiedon saamisesta. Se on toki erittäin tärkeää, mutta tärkeää…
Laatuun, osaamiseen ja toimitusvarmuuteen panostava Metallisorvaamo Kleimola haki samoja ominaisuuksia myös uudelta ohjelmistokumppanilta – ja löysi etsimänsä Admicomista.
Vuonna 1971 Laukaan Vihtavuoressa toimintansa aloittanut Metallisorvaamo Kleimola on liki viisikymmenvuotisen historiansa aikana kehittynyt pienestä metalliyritysten alihankkijasta luotettavaksi järjestelmätoimittajaksi, jonka asiakaskuntaan lukeutuu myös suuria vientiyrityksiä.
– 1990-luvulla toimintaa kasvatettiin reilusti ja halleja on laajennettu vuosien varrella siten, että nykyään tuotantotilaa on sellaiset 1200 m2, kertoo Sami Jussila, joka tuli mukaan yritykseen ostaessaan yhtiökumppaneidensa kanssa Metallisorvaamo Kleimolan toiminnan aiemmalta omistajalta vuoden 2005 lopussa.
Yrityksen laaja konekanta ja ammattitaitoinen henkilökunta mahdollistavat monipuolisten palveluiden tuottamisen asiakkaille aina haastavien kappaleiden sarjatuotannosta monia työvaiheita sisältävien järjestelmien toimittamiseen. Yrityksen suurin asiakas on AGCO-konserniin kuuluva Valtra, jonka traktoreista voi löytää lukuisia yrityksen valmistamia osia.
– Valtran traktoritehdas on pääasiakkaamme ja valmistamme heille erilaisia voimansiirron osia, eli teemme monenlaista sorvausta, jyrsintää, karkaisua ja kokoonpanoa. Toinen päähaara menee enemmän työkalupuolelle, jossa tuotetaan esimerkiksi ohutlevypuolelle kattopeltikoneen osia.
Yrityksen tähtäin on vahvasti tulevaisuudessa ja se panostaa toiminnassaan sekä laatuun että osaamiseen. Henkilöstön ammattitaidosta huolehtimisen lisäksi yritykseltä löytyy laatu- ja ympäristösertifikaatit. Yritys onkin profiloitunut asiakkailleen luotettavaksi ja pitkäaikaiseksi kumppaniksi.
– Laatu, osaaminen ja toimitusvarmuus ovat isossa roolissa meidän toiminnassamme. Näissä asioissa onnistumisesta kertoo osaltaan vuosikymmeniä jatkunut yhteistyö nykyisin AGCO-konserniin kuuluvan Valtran kanssa.
Kansainvälisiä asiakkaita palveleva metalliyritys on altis maailmantalouden suhdannevaihteluille ja tämä on saatu todistaa myös Metallisorvaamo Kleimolalla, jonka uudet omistajat ehtivät pyörittää menestyvää toimintaa muutaman vuoden ennen talouden taantumaa.
– Siinä ehti olla muutama hyväkin vuosi ennen tätä kuuluisaa pudotusta. Aloittaessamme meillä oli vielä yli 30 työntekijää, mutta taantumassa väkimäärä jouduttiin pudottamaan alle puoleen. Siitäkin kuitenkin lopulta selvittiin.
Nykyään 18 henkilöä työllistävä yritys on vastannut talouden vaihteluihin toimintansa jatkuvalla kehittämisellä ja nykyaikaisella konekannalla.
– Nykyinen noin 2,5 miljoonan liikevaihtomme on korkeampi kuin ennen taantumaa, vaikka henkilömäärä on pienempi, joten työmenetelmien ja koneiden kehitys näkyy paljon tuotannon tehokkuudessa. Toimintaa pitää edelleen koko ajan kehittää ja esimerkiksi viime vuoden lopulla hankimme tuotantoon ensimmäisen robotin. Katsotaan josko robotti oppii meidän tavoillemme, niin sitten otetaan sille kavereita, Jussila naurahtaa.
Vaikka suurimman yhteistyökumppanin tilanne näyttää vakaalta ja signaalit ovat olleet positiivisia, heijastuvat tulevat epävarmuustekijät nopeasti myös Kleimolan toimintaan.
– Kausivaihtelut ovat luonnollisia ja esimerkiksi kesälomien jälkeinen tilauskannan rauhoittuminen on ihan globaali ilmiö. Mielenkiinnolla odotamme, mitä alkanut vuosi tuo tullessaan. Jos siellä Trump lisää vähän tulleja viinille ja juustolle, niin joitain haasteita saattaa olla edessä. Ranska on kuitenkin Valtran suurimpia markkina-alueita, joten tuollaiset asiat näkyvät nopeasti myös meillä.
Mahdollisiin tulevaisuuden haasteisiin yritys on varautunut laajentamalla asiakaskuntaansa, jolloin yksittäisen asiakkaan vaikutus toiminnalle pienenee.
– Vaikka pystymme toimimaan nykyiselläänkin ihan luottavaisin mielin, olemme myös pyrkineet saamaan uusia asiakkuuksia. Se ei aina ole ihan helppoa, sillä tämä on aika vanhanaikainen ala, jossa uusia asiakkaita haalitaan viidakkorummulla ja suosittelijoilla. Olemme kuitenkin onnistuneet saamaan muutamia hyviä uusia asiakkuuksia, joiden kanssa on vähitellen käynnistetty yhteistyötä.
Pari vuotta sitten Kleimolalla päätettiin tehostaa myös toiminnanohjauspuolta, sillä silloiset järjestelmät ja palveluntarjoajat toivat mukanaan haasteita yrityksen toimintaan.
– Erityisesti meillä oli haasteita taloushallinto-ohjelmiston, tilitoimiston ja ylipäätään talouden hallinnan kanssa. Käytössämme oli perinteisiä koneelle asennettavia ohjelmistoja, jotka välillä kaatuilivat ja jumittivat tietokoneen. Kun sitten tuttu yrittäjä suositteli Adminettiä, päätimme uudistaa toiminnanohjauksemme.
Adminet otettiin Kleimolalla käyttöön helmikuussa 2018. Yritykselle on ollut erityisen tärkeää saada yhdistettyä toimintansa useista erillisistä ohjelmistoista yhteen kokonaisjärjestelmään, joka on tuonut täsmällisyyttä toimintaan ja helppoutta seurantaan.
– Ennen meillä oli ulkopuolinen tilitoimisto ja useita erillisiä järjestelmiä. Koen että meille on paljon hyötyä siitä, että olemme saaneet kaiken yhden katon alle. Ensinnäkin siinä säästyy kummasti aikaa, kun ei tarvitse tehdä tiedonsiirtoa, riehua mappien kanssa tai päivittää ohjelmistoja. Lisäksi toiminta on paljon säntillisempää sekä seuranta ja johtaminen helpompaa, kun henkilöstöpuoli, laskutus, ostot, tuotanto ja koko muu toiminta pyörii yhdessä järjestelmässä.
Siirtyminen yhteen pilvipohjaiseen järjestelmään on myös poistanut aiemmat luotettavuusongelmat ja mahdollistanut joustavamman työnteon.
– Adminet toimii kyllä ihmeen hyvin, eikä ole kaatunut kertaakaan – siitä täytyy antaa iso kiitos. Nettipohjaisen ratkaisun ansiosta myös ajankäyttö on joustavampaa, kun tekeminen ei ole enää paikkasidonnaista, vaan asioita pääsee tarvittaessa hoitamaan mistä tahansa. Enimmäkseen toki käytän järjestelmää tehtaalla, mutta joskus olen hoitanut asioita myös messureissulta Saksasta ja hyvin se on toiminut sielläkin.
Viimeisen puolen vuoden aikana Kleimolalla on ryhdytty ottamaan käyttöön myös Adminetin tuotannonohjauksen työkaluja, joista haluttiin helpotusta yrityksen kiireiseen tuotantoon.
– Meiltä lähtee Valtralle keskimäärin 10 000 osaa viikossa, kahdessa erässä ja hyvin tiukalla toimitusikkunalla. Toiminta on viritetty niin tarkalle, että toimitukset menevät käytännössä lähes suoraan Valtran tuotantolinjalle. Siksi on tärkeää, että pystymme toimimaan täsmällisesti ja joustavasti.
Vaikka tuotannonohjaus on vielä sisäänajovaiheessa, on Adminetillä tarkoitus saada paremmin hallintaan koko ketju tilausten vastaanottamisesta tuotannon suunnitteluun ja varastonhallintaan.
– Meidän vanha tuotannonohjaussysteemi oli käytännössä Excel. Adminetissä käytössämme on visuaalinen näkymä, jonka avulla pystymme suunnittelemaan kuormitusta ja työvuoroja. Tämä hyödyttää varsinkin työnjohtajia, kun he pystyvät tehokkaammin ja selkeämmin ohjaamaan tuotantoa. Sieltä saadaan paljon tehoja ja helpotusta tekemiseen, kun aikaa menee vähemmän kaikkeen ylimääräiseen.
Adminetin tuotannonohjauksen työkalujen käyttöönotto on tuonut tuotantoon ennen kaikkea ennustettavuutta ja helpompaa hallittavuutta.
– Ennen vanhaan painettiin menemään vähän perstuntumalla. Nyt tuotannonohjaus on täsmällisempää ja tarkempaa, kun näemme pidemmälle tulevaisuuteen ja pystymme paremmin arvioimaan koneiden kapasiteetin sekä työvuorojen vaikutuksen tuotantoon.
Seuraava vaihe tuotannonohjausprosessin tehostamisessa on siirtää kulunvalvonta vanhasta ohjelmistosta Adminettiin, jolloin myös työntekijöiden työaikaleimaukset saadaan automaattisesti osaksi tuotannon kirjauksia. Jussila odottaa muutoksen helpottavan erityisesti omaa arkeansa.
– Meillä on ollut kulunvalvonta vielä vanhassa järjestelmässä, josta minä siirrän käsin tietoja eteenpäin. Kyllähän siinä säästää omaa aikaa ja tekeminen helpottuu, kun tiedot menevät suoraan oikeaan paikkaan.
Metallisorvaamo Kleimolalle kaikista tärkeintä on ollut saada taloushallinto osaaviin ja luotettaviin käsiin. Yrityksessä on nimittäin jouduttu kokemaan karulla tavalla, kuinka vaikeisiin tilanteisiin perinteisessä tilitoimistomaailmassa voidaan ajautua silloin, kun asiat eivät suju odotetusti.
– Aiemmassa tilitoimistossamme kirjanpitäjällämme oli ollut terveysongelmia ja kävi ilmi, että kirjanpitomme oli ollut ihan tuuliajolla puoli vuotta. Se oli paha paikka ja meinasi käydä meille kalliiksi, kun kaikki oli ihan sekaisin.
Adminetin myötä yrityksen kirjanpito on täysin sähköisessä muodossa ja kaikki kirjaukset helposti jäljitettävissä, joten kirjanpidon henkilöriskeistä on päästy eroon. Nykyään yrityksen kirjanpidosta ja palkanlaskennasta vastaa Admicomin oma tilitoimisto, josta yritys on saanut osaavaa ja toimialan tuntevaa palvelua taloushallinnon tarpeisiinsa.
– Admicomin tilitoimistossa tuntuu olevan hyvä asiantuntemus kirjanpidon ja palkanlaskennan puolella, joten olemme olleet erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön. Esimerkiksi palkanlaskennassa on kuitenkin monenlaista säätöä ja jos aiemmin tuntui, ettei tilitoimistossamme ollut edes luettu metallialan työehtosopimusta, niin nyt se tuntuu olevan hyvin hallussa. Myös kirjanpitopuoli toimii hyvin ja ensimmäinen tilinpäätöksemmekin meni ihan heittämällä läpi, vaikka siellä oli varmasti ollut paljon edellisen kirjanpitäjän syntejä korjattavana.
Luotettavan yhteistyökumppanin löytäminen on tuonut Metallisorvaamo Kleimolan toimintaan helppoutta ja tehokkuutta, mutta ennen kaikkea turvallisuuden tunnetta, jonka tukemana tulevaisuuteen voidaan katsoa luottavaisin mielin.
– Yksi järjestelmä sujuvoittaa kokonaistoimintaa, tuotannonohjaus helpottaa elämää tuotannossa ja luotettava tilitoimistokumppani tuo varmuutta tekemiseen. Tuntuu, että nyt olemme turvallisissa käsissä.