Raahen Terästuote Oy: ”Tällä mahdollistetaan kasvu ja kehittyminen”
Raahelaisen teollisuuden palveluyrityksen kasvuvisioita on toteutettu suunnitelmallisesti pistämällä perustat kuntoon ja laajentamalla resursseja. Nyt kasvua…
Yritystoiminnan kasvun myötä teollisuuden kunnossapitoon erikoistunut Upkeep 24 ja konepajatoimintaa toteuttava Pajapeikko tarvitsivat nykyaikaisen ohjelmiston toimintansa tueksi, sillä manuaalisen työn määrä alkoi lähestyä pistettä, jossa kaikkia osa-alueita olisi mahdotonta hallita. Adminetillä tilauskanta on saatu paremmin haltuun, aikaa ei tuhlaannu rutiinikirjauksiin ja laskutus tapahtuu heti töiden valmistuttua.
Upkeep 24 on teollisuuden kunnossapitoa tekevä yritys, joka toimii pääsääntöisesti Pohjois-Karjalassa. Kunnossapidon lisäksi toimenkuvaan kuuluvat myös muut erilaiset asennukset työmailla.
– Palveluitamme ovat teräsrakenne- ja putkistovalmistus, laiteasennukset sekä mekaaninen kunnossapito. Asiakaskuntamme koostuu pääosin prosessi- ja tuotantolaitoksista Itä-Suomen alueella. Huoltoryhmämme on valmiina reagoimaan yllättävienkin tilanteiden korjaamiseksi. Luotettavuudella ja työn turvallisella suorittamisella pyrimme luomaan ja ylläpitämään asiakassuhteita, tavoitteena yhteistyön jatkuvuus ja kehittäminen, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Teemu Härkönen.
Konepajatoimintaa yritys toteuttaa aputoiminimellä Pajapeikko ja sen keskiraskas alihankinta- ja tilauskonepaja sijaitsee lähellä Joensuuta.
– Vahvuuksiamme ovat prosessiteollisuuden tuntemus sekä teräsrakenteiden kokonaistoimitukset valmistuksesta asennukseen. Asiantuntemuksemme ansiosta olemme kustannustehokas toimittaja yksittäisissä projekteissa sekä sopimusvalmistuksessa. Meidän kanssamme yhteistyö on joustavaa ja mutkatonta, hallituksen puheenjohtaja Tuomas Liukkonen kertoo.
Yhteensä työntekijöitä Upkeepillä ja Pajapeikolla on 19, sekä toiminimien kautta laskuttavia apukäsiä useampiakin.
Ennen Adminettiä yritys hoiti päivittäiset kirjaamiset ja työn ohjaamisen oman intran välityksellä. Sinne jokainen työntekijä kävi kirjaamassa työtunnit ja työtilaukset. Sieltä palkanlaskija kävi hakemassa tiedot palkanmaksua varten, mutta ihan yksinkertaista se ei ollut. Tunnit tai materiaalit eivät kohdistuneet tietylle työtilaukselle, joten ne jouduttiin manuaalisesti perkaamaan ja selvittämään, mikä kuuluu mihinkin.
– Kohdistimme työtunteja tilauksille käsin, joten se oli konepajan puolella aivan ehdoton, että tarvitsemme siihen jonkun ohjelmiston. Työtilauksia siellä on useampi viikossa ja se on aivan älytön urakka kohdistaa niitä ja merkata oikein, Härkönen kertoo.
Tarve ohjelmistolle oli selkeä, sillä vaikka pienellä porukalla oma intra toimi kohtalaisesti, työntekijämäärän tuplaannuttua manuaalisen työn määrä kasvoi liikaa. Yrityskollegan kanssa kahvikupin ääressä sivuttiin Adminettiä ja kuinka hyvät kokemukset heillä järjestelmästä oli, joten
Liukkonen otti yhteyttä Admicomiin ja sopi tapaamisen ohjelmistoon tutustumiseksi.
– Edustaja tuli paikalle hyvinkin nopeasti kertomaan asioista ja siitä pääsimme hyvin eteenpäin, Liukkonen kertoo.
Adminetin käyttöönotossa vanhat tiedostot ajetaan sisään järjestelmään sekä luodaan hinnastoja, asiakkuuksia ja laskutuslajeja. Jotta uuteen järjestelmään siirtyminen ei kuormita liikaa, käyttöönotto on paloiteltu pienempiin kokonaisuuksiin. Käyttöönottokouluttaja tulee paikanpäälle ohjeistamaan alussa. Myöhemmässä vaiheessa viikoittaisten puhelintapaamisten kautta käydään läpi viikon aikana esiin nousseet kysymykset.
– Kyllä tuki on yksi tärkeimpiä asioita, mitä toivoo. Jos on joku ongelma, niin sen saa ratkaistua nopeasti. Pidän tärkeänä, että apua on saatavilla silloin kun se on tarpeen, Härkönen kertoo.
– Työnjohtajille meni aika nopeasti perille, mitä Adminetissä pitää tehdä, jotta saadaan tuntikirjaukset kohdistettua oikein ja varmistetaan, ettei valmiita tilauksia jää roikkumaan laskuttamatta. Minun nähdäkseni se on mennyt kyllä hyvin, Liukkonen toteaa.
– On mennyt hyvin ja onpahan vaikka pienikin työ jollekin asiakkaalle, niin on nopeaa avata työtilaus. Ennen kun jäi helposti sellaisia pikkujuttuja jopa laskuttamatta todella herkästi, kun ne jäävät ihan muistin varaan ilman työnumeroa. Nyt tilaus on Adminetissä niin pitkään kuin se on loppulaskutettu. Tilaukselle ei jää mitään merkkaamattomia materiaaleja tai työtunteja, kun on aina työtilaus minne kirjata, Härkönen lisää.
Monikaan yritys ei huomaa, kuinka paljon aikaa menee rutiinikirjauksiin ja turhaan paperien pyörittelyyn. Kun on päässyt näkemään, kuinka nopeasti asiat voikaan hoitaa toimivalla järjestelmällä, yllätys on suuri. Aikaa vapautuu useita tunteja viikossa ja sen pystyy käyttämään liiketoiminnan tehostamiseen.
– Vapautuneella ajalla pystytään keskittymään uusasiakashankintaan. Onhan tuossa meillä visiona aloittaa rakennusprojektia ynnä muuta lähitulevaisuudessa, joten kaikkeen tällaiseen saa nyt paremmin aikaa käytettyä, Liukkonen kertoo.
Adminet muistuttaa käyttäjää avoimista tehtävistä eivätkä laskut lähde eteenpäin ilman käyttäjän hyväksyntää. Yritys voi luottaa siihen, ettei yksikään tärkeä asia jää huomaamatta.
– Aikaisemmin oli hyvin pitkälti ihmismuistin varassa moni juttu. Kun ne ovat pääkopan sisällä, niin kyllä se tietynlaista stressiä tekee, jos asiat ovat pelkästään jonkun paperin nurkassa, Liukkonen toteaa.
Yritys tekee Adminetissä kaiken päivittäisen kirjaamisen, sillä järjestelmä sisältää toiminnot aina tuntikirjauksista laskutukseen ja ostolaskujen hallintaan.
– Itsellä ei ole kuin sähköposti ja Adminet auki päivän aikana, siellä tulee surffailtua. Ja nettiautossa välillä, Liukkonen naurahtaa.
– Pystymme kontrolloimaan yksittäisiä töitä ja näemme, miten on mennyt. Seuraavalle kerralle sieltä jää aineistoa niin pystymme petraamaan hinnastoa. Itse ainakin tykkään Adminetistä. Heti pääsee käsiksi myynteihin ja ostoihin sekä siihen tilauskantaan mikä siellä on. Selkeä käytettävähän se on ja vaikka vielä ei jokaista polkua tiedä, niin siellä on hyvät ohjeet, Härkönen toteaa.
Ajantasaista tietoa ei osaa kaivata, jos sitä ei ole koskaan saanut käsiinsä. Kuitenkin juuri reaaliaikainen data on se, jolla yrityksen kannattavuus varmistetaan. Yrityksen kassakin on ajan tasalla, kun laskut saadaan maailmalle heti eikä hetken päästä.
– Adminet on vähentänyt huomattavasti paperihässäkkää ja laskutus toimii paremmin. Aikaisemmin laskutuksessa oli todella pitkä viive ja nyt se on lähestulkoon reaaliaikainen. Siinä on varmaan se oleellisin muutos, Liukkonen kertoo.
Vanhojen toimintatapojen muuttuessa saattaa tulla pientä vastarintaa työntekijöiden päässä, sillä usein muutos pelottaa. Upkeepillä muutos oli kuitenkin tervetullut.
– Työntekijät ovat ottaneet uuden järjestelmän hyvin. Adminetin selkeys on ollut tosi positiivinen asia heille. Nyt työntekijät pystyvät merkkaamaan tunnit, lomat ja kaikki missä vain, milloin vain. Mitä olen jututtanut heitä, niin erittäin positiivista palautetta ovat antaneet, Liukkonen kertoo.
– Meillä on jonkin verran ulkomaalaisia työntekijöitä ja osalla on pikkuisen heikkokin suomen kielen osaaminen, ja hekin ovat tosi hyvin oppineet käyttämään järjestelmää. Kyllähän se aika simppeli on oppia, kun hekin ovat kielimuurista huolimatta sen oppineet, Härkönen naurahtaa.
Upkeepillä on myös mobiilitoiminnot käytössä, mikä selkeyttää entisestään työntekijöiden arkea.
– Nähdäkseni Adminetin mobiili ja sen työntekijänäkymä on hyvä. Käyttöliittymä on selkeä ja sinne pystyy kohdentamaan tilaukset työntekijöille, jolloin ei tarvitse jonoista etsiä niitä tilauksia. Nyt työt menevät oikeille paikoille. Aikaisemmin kun vanhaan systeemiin kirjattiin töitä, niin jokainen työntekijä käytti eri nimikettä ja siellä saattoi olla neljä eri nimeä samalle asialle. Nyt pysyy kaikki samalla nimikkeellä, Liukkonen korostaa.
Mobiilissa tehtävä tuntikirjaus nopeuttaa huomattavasti myös työntekijöiden arkea.
– Työntekijöiden näkymä on selkeä ja nopea käyttää. Siihen ei sitä työaikaa tai työntekijöillä jopa vapaa-aikaa mene. Kyse on ykkösminuuteista, kun sinne saa laitettua tunnit päivän päätteeksi, Liukkonen kehuu.
– Mobiili on kyllä hyvä, sillä yleensä työntekijöillä on aina puhelimet mukana, joten tunnit saa kirjattua saman tien. Ei tarvitse jonotella, vaikka kahvihuoneessa olevalle tietokoneelle kaikkien käydessä kirjaamassa sinne tuntinsa, niin kuin ennen oli. Nyt pystyy saman tien laittamaan tunnit ja lähtemään, Härkönen kertoo.
Adminetin yksi vahvuuksista on sen joustavuus eri kokoisille yrityksille. Pienempi yritys saa käyttöönsä kaikki tarvitsevansa ominaisuudet ja liiketoiminnan kasvaessa myös ominaisuuksia on mahdollista kasvattaa.
– Kyllähän Adminetin kautta pystyy isommatkin yritykset hoitamaan toimintaansa. Meillä on vielä pientä tämä liiketoiminta, joten kasvuvaraa riittää. Itse pidän parhaana laskutusta. Sitä, että tunnit kohdentuvat laskulle, materiaalit on oikealla viitteellä tilattu ja myös laskun tarkistus on kyllä todella hyvä ominaisuus siinä kokonaisuudessa, Liukkonen summaa.
– Tärkeintä on se helppous, jonka Adminet on toimintaamme tuonut. Adminet on tosi nopea ja selkeä, kun sinne on asiakkuudet perustettu ja työtilaukset saa nopeasti avattua. Myös tuntiseuranta ja materiaalit menevät aina sinne laskutukseen asti. Se on hyvinkin nopea ja vaivaton. Ja toki asiakkaalle päin toiminta on todella avointa, kun monesti halutaan laskulle eriteltyinä kaikki materiaalit ja työt, Härkönen kertoo.
[KUVAT: Harri Mäenpää ]