Henkilöstökyselyt – Kuinka edetä tuloksista toimenpiteisiin?
Henkilöstökyselyt ovat yksi tapa kartoittaa työpaikan hyvinvointia. Hyvillä tuloksilla on helppoa ja kivaa paukuttaa henkseleitä,…
Yrityksen markkinoinnin aloittamiseen ei tarvita suurta rahallista ponnistusta, tärkeintä on lähteä rohkeasti kokeilemaan. Listasin muutaman ilmaisen työkalun, jolla pääset ottamaan seuraavan askeleen kohti laadukkaampaa markkinointia.
Jos olisin asiakas, millaisen mielikuvan saisin yrityksestänne?
Oli kyse sitten talotekniikka-, rakennus- tai teollisuusyrityksestä, markkinoinnilla saadaan lisättyä tunnettuutta ja tuotua lisää rahaa kassaan. Jokainen yritys tarvitsee jonkin asteisen panostuksen omaan markkinointiinsa, jotta mahdolliset asiakkaat löytävät yrityksen tarjoamat palvelut. Mieti ketkä ovat sinun yrityksesi asiakkaita ja tarjoa heitä kiinnostavaa sisältöä. Miten erottaudut kilpailijoista, mitkä ovat yrityksesi vahvuudet? Nämä pitäisi käydä esille yrityksesi markkinoinnissa.
Hyvät nettisivut, sosiaalisen median hyödyntäminen, sähköpostimarkkinointi, kadunvarsimainonta sekä televisio- ja radiomainonta ovat vain osa mahdollisuuksista, mitä yrityksillä on käytettävissään.
Rahallisesti voi panostaa isojakin summia, mutta jo täysin ilmaiseksikin on mahdollista tehdä hyvää ja näkyvää mainontaa.
Alkuun pääsee vähemmälläkin, kun oma viesti on kirkkaana mielessä ja apuna on muutama näppärä työkalu.
Maksullisia hyviä työkaluja on ammattikäyttöön paljon ja ne ovat toki suosittuja. Kuitenkin myös ilmaisissa versioissa on paljon toimintoja, mitä iso osa yrityksistä pystyy hyödyntämään.
Listasin viisi työkalua, joilla pääset toteuttamaan yrityksesi markkinointia, täysin ilmaiseksi. Näillä työkaluilla pääset tekemään visuaalisesti laadukasta jälkeä ja luomaan hyvän mielikuvan asiakkaillesi. Juttusarja jatkuu myöhemmin verkkosivuihin ja hakukonenäkyvyyteen liittyen.
Tässä artikkelissa esittelen teille lyhyesti nämä viisi työkalua:
Sosiaalinen media antaa pitkäjänteisesti hyvää työtä tekevälle suuren potentiaalin laajentaa omaa asiakaskuntaasi täysin veloituksetta! On kuitenkin aikaa vievää julkaista päivittäin uutisia, blogitekstejä tai vaikka ihan kuvia yrityksen arjesta.
Näppärä työkalu julkaisujen ajastamiseen on englanninkielinen Hootsuite. Se on ilmainen, mikäli sinulla on hallinnassasi enintään kolme eri sosiaalisen median kanavaa. Saat ajastettua maksimissaan 30 julkaisua, joten pystyt kerralla suunnittelemaan koko viikon tai jopa koko kuukauden julkaisut yhdeltä istumalta.
Hootsuite vaatii sisäänkirjautumisen sekä sosiaalisen median tilien linkittämisen palveluun. Tätä varten sinulla täytyy olla ylläpito-oikeus yrityksen sometileihin. Voit liittää Facebook-, Instagram-, LinkedIn-, Twitter- ja YouTube-kanavien tilit Hootsuiteen.
Voit tehdä julkaisuja kerralla useampaan sosiaalisen median kanavaan ja hallinnoida keskitetysti mitä julkaistaan, missä julkaistaan ja milloin.
Hootsuiten käyttöliittymä on hyvin yksinkertainen. Näet koko viikon julkaisut helposti kalenterinäkymästä ja voit suoraan aloittaa julkaisun tekemisen kalenteria klikkaamalla tai sivun vasemmasta reunasta Create Post -painikkeella.
Voit julkaista yhdellä kertaa useampaan eri kanavaan saman julkaisun tai luoda jokaiselle kanavalle omansa. Pystyt liittämään kuvia, tekstiä ja videoita. Ikkunan alareunassa näkyy julkaisuajankohta, jota klikkaamalla voit valita sopivan ajan. Kun olet saanut julkaisusi valmiiksi, klikkaa Schedule -painiketta ja voit rauhassa keskittyä muihin töihin.
Laadukkaan mielikuvan luominen on tärkeää asiakkaan vakuuttamiseksi. Siksi etukäteen on panostettava siihen tunteeseen, fiilikseen, mikä välittyy asiakkaalle ennen ostopäätöstä.
Tyylikkään näköinen mainos tai julkaisu herättää paljon paremman mielikuvan myös todellisen työn lopputuloksesta, on se sitten rakennettava talo, asennettava valaistuskokonaisuus tai projektivalmistuksena tehtävä tuote.
Jos teksteistä ei saa selvää, tekstiä on liikaa tai värit riitelevät keskenään, voi asiakas saada syyttä epäammattimaisen mielikuvan.
Visuaalisen ilmeen saa nopeasti ja helposti tyylikkääksi käyttämällä ilmaista selainpohjaista ohjelmaa Canvaa, joka on saatavilla suomenkielisenä. Valmiit tiedostot saa ladattua kuvatiedostoina, joten ne on helppo jakaa omilla verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa tai tulostaa paperille esitteiksi ja julisteiksi. Lisämaksusta on saatavilla lisää mallipohjia sekä kuvapankkikuvia käyttöön, mutta ilmainen versio riittää hyvin pitkälle.
Canvasta löydät valmiiksi oikean malliset pohjat somekanavien kansikuviin, julkaisuihin, eri mallisten esitteiden pohjaksi tai vaikka käyntikortteihin. Valikoima on todella laaja ja palvelusta löytyy valmiita kuvapankkikuviakin iso määrä. Työkalu on sen verran näppärä, että tätä käyttää moni markkinoinnin ammattilainenkin.
Canva vaatii sisäänkirjautumisen, jonka jälkeen aloitusnäkymässä on kaikki mitä tarvitset: erilaisia julkaisupohjia, omat valmiit työt sekä kaikki asetukset. Klikkaamalla julkaisupohjaa saat auki uuden ikkunan, jossa pääset valitsemaan valmiin pohjan tai voit aloittaa itse alusta.
Voit muuttaa mallipohjasta kaiken: taustan, kuvat, tekstit, fontit, värit ja ikonit. Pystyt lataamaan omia kuvia valmiisiin pohjiin ja lataukset jäävät Canvaan talteen. Näin ollen sinun ei tarvitse joka kerta ladata esimerkiksi yrityksen logoa uudelleen.
Maksulliset pohjat ja tiedostot erotat ilmaisista kruunu-kuvakkeen avulla, joka näkyy jo valikossa pohjia selatessa. Jos vahingossa valitset maksullisen pohjan, sen maksulliset osiot näkyvät vesileimana. Ei siis hätää, et pysty vahingossa tuhlaamaan euroja!
Aidot omat kuvat ovat aina paras vaihtoehto, kun mietitään yrityksesi markkinointia. Jos kuitenkin omat kuvat ovat vähissä ja kuvien laatu todella huono, voit välillä turvautua kuvapankkien puoleen.
Canvasta löytyy jonkin verran ilmaisia kuvia, mutta lisää on tarjolla lukuisista kuvapankeista. Tarjolla on laaja valikoima valokuvia, jotka voi tallentaa omalle koneelle ja käyttää niin verkkojulkaisuissa kuin printeissäkin. Nämä kuvat ovat tekijänoikeustasoltaan ilmaista riistaa, eivätkä vaadi nimen mainitsemista oman julkaisun yhteydessä. Kannattaa kuitenkin selata kuvia hieman eteenpäin, eikä ottaa vain ensimmäistä esiin tulevaa, sillä näitä kuvia käyttää todella monet yritykset.
Ethän halua, että sinulla ja kilpailijallasi on samat kuvat käytössä?
Unsplash on englanninkielinen sivusto, joka on erikoistunut laadukkaisiin kuviin: valikoimaa on kattavasti ja kuvien tekninen laatu on erittäin hyvä. Palvelun käyttö ei vaadi sisäänkirjautumista, vaan voit heti aloittaa kuvien hakemisen ja lataamisen.
Voit ladata kuvat nopeasti viemällä hiiren kuvan päälle ja klikkaamalla kuvan päälle ilmestyvää latauspainikkeen kuvaketta. Ladattu!
Pixabay on Unsplashin kaltainen kuvapankki, joka tukee myös suomenkielisiä hakuja.
Pystyt myös rajamaan hakutuloksia toivomasi formaatin mukaan. Täältä löytyy erilaisia ikoneita, piirroksia sekä kaavioita, jotka voit tallentaa vektorimuodossa ja muokata itse jälkikäteen sopivalla ohjelmalla tai ladata png-muodossa, jolloin taustan läpinäkyvyys säilyy. Pixabay ei vaadi sisäänkirjautumista, mutta luomalla tilin palveluun, saat käyttöösi isompikokoisia eli parempilaatuisia kuvia.
Valittuasi haluamasi kuvan, klikkaat ”Lataa ilmaiseksi” -painiketta ja saat esiin alasvetovalikon, josta voit valita millaisena tiedostona haluat kuvan ladata. Tämän jälkeen kuva onkin ladattuna koneellasi ja valmiina käytettäväksi.
Media on tehnyt tunnetuksi Adobe Photoshopin ja ”photoshoppaamisen”. Graafisen alan ammattilaisilla editointityökalut ovat päivittäisessä käytössä, mutta usein myös yrityksen sisällä olisi hyvä olla perustaitoja kuvien muokkaamiseen, jottei joka tilanteessa tarvitsisi kääntyä mainostoimiston puoleen. Ammattilaiskäyttöön tarkoitettu Adobe Photoshop on kallis, mutta samankaltainen työkalu GIMP löytyy ilmaiseksi.
Mihin yritys sitten voisi tarvita kuvankäsittelyä? Julkaisitpa kuvia nettisivuille tai someen, kuvien rajaaminen ja tiettyyn kokoon asettaminen on tarpeellista, välillä jopa välttämätöntä.
Pystyt myös hieman huonosti valaistua kuvaa vaalentamaan tai lisäämään kuvan päälle tekstiä, voit yhdistää useamman kuvan yhdeksi kollaasiksi, vaihtaa kuvan formaattia, säätää värejä tai muokata kuvan tarkkuutta.
Googlettamalla esimerkiksi ”gimp ohje” löydät lukuisia yksityiskohtaisia käyttöohjeita palvelun käyttöön.
Asiakkaat haluavat vertailla yrityksiä ennen ostopäätöstä, joten anna rohkeasti työnäytteitä esille omista töistäsi eri medioita hyödyntäen. Muista myös referenssit ja tuo hyviä asiakaskokemuksia esille myös sosiaalisessa mediassa.
Lähde rohkeasti tekemään oman näköistä markkinointia, sillä kaunis kiiltokuva kiinnostaa vähemmän kuin aito sisältö. On kuitenkin parempi markkinoida kuin jättää kokonaan tekemättä virheiden pelossa.
Tuntuuko siltä, että markkinointiin panostaminen olisi tarpeen, mutta siihen ei riitä aika? Me Admicomilla autamme rakentamisen, talotekniikan ja teollisuuden yrityksiä vapauttamaan aikaa toimiston rutiinitöistä tuottavaan työhön. Vapautunutta aikaa voi yrityksessä käyttää esimerkiksi laskujen käsittelyyn menevien rutiinien sijaan myyntiin ja markkinointiin, mikä tuo yritykselle uusia asiakkaita.
Pääset lukemaan asiakastarinoistamme, miten asiakkaamme ovat saaneet lisää aikaa muihin toimintoihin, kun aikaa ei mene enää rutiinikirjauksiin. Jos teidän yrityksellänne olisi tarvetta tehostaa ajankäyttöänne kannattavammaksi, täältä löydät meidän yhteystietomme.
Laura työskentelee Admicomilla markkinoinnissa ja tuo mukanaan luovaa energiaa ja räjähtävää intoa. Yrittäjäperheen kasvatille on kertynyt kokemusta niin myynnistä, esimiestehtävistä kuin liiketoiminnan kehittämisestäkin. Vapaalla hänet löytää perheensä parista, valokuvaamasta tai tanssimasta luonnon helmassa.