Mitä on kustannuslaskenta rakennusalalla ja kuinka siitä hyötyy?
Kustannuslaskenta on olennainen osa onnistunutta liiketoimintaa rakennusalalla. Sen avulla hahmotetaan muun muassa projektien kustannusrakennetta ja…
Laskutus on yrityksen tärkein toiminto. Uutta yritystä perustettaessa tai laskutusta kehittäessä voidaan tarvita vinkkejä oikeaoppiseen laskun luomiseen. Tässä asiantuntijamme luomat selkeät ohjeistukset rakennusalan yrittäjälle, kuinka lasku tehdään.
Yrityksen yksi tärkein ja myös hyvin arkipäiväinen tehtävä on laskutus. Laskutuksella on keskeinen merkitys yrityksen kannattavuuteen, kirjanpitoon ja verotukseen. Laskuille tulevat tiedot perustuvat lakiin ja lasku sisältää muun muassa tietoa siitä, miten yritys käsittelee arvonlisäveroa, toimii vähennysoikeuden todisteena ja mahdollistaa verovalvonnan.
Lasku on myös yhtä lailla kirjanpidon tosite.
Laskun tulee täyttää sisältövaatimukset lain asettamalla tavalla, joihin mm. kuuluu seuraavia tietoja:
Näiden tietojen avulla muodostat yrityksellesi lain mukaisen laskun helposti. Lisätietoja löytyy paljon myös verohallinnon sivuilta.
Pahimmillaan laskutus kuitenkin haastaa yrittäjän arkea merkittävästi. Laskutukseen tarvittavat tiedot saattavat olla muistin tai paperien varassa, pirstaloituneina eri paikkoihin tai henkilöille. Myöskään laskuun tarvittavat tiedot eivät välttämättä kirjaudu suoraan laskulle. Kun tietoja aletaan kerätä yhteen, niistä osa voi olla jäänyt kirjaamatta tai unohtua.
Usein myös laskutus laahaa, sillä laskujen koostamista, tarkastamista ja lähettämistä varten on varattava erillinen aika yrittäjän kiireisestä arjesta, joskus jopa työpäivän jälkeen tai viikonloppuna. Tämä johtaa usein siihen, että laskuttaminen on hidasta, työlästä ja tilauksia saattaa jopa jäädä laskuttamatta.
Laskutus voi siis pahimmillaan syödä yrityksen kannattavuutta merkittävästi.
Laskutukseen kannattaa ottaa avuksi ohjelmisto, jolla saa helpotettua omaa työkuormaa ja vähennettyä muistin varassa toimimista. Modernin laskutusohjelmiston avulla saadaan merkittävää ajansäästöä ja vähennetään käsin tehtävän työn määrää myyntilaskujen koostamisesta ja lähettämisestä.
Samalla nopeutetaan laskutuksen rahankiertoa ja varmistutaan siitä, että mitään ei jää laskuttamatta.
Ihannetilanteessa rakennus- ja talotekniikka-alan yrittäjä saa helpotusta omalle alalle suunnitellusta laskutusohjelmistosta, jossa tieto kulkee työmailla tehtävän työn ja taloushallinnon välillä. Näin urakoiden, laskutöiden kuin myyntitilaustenkin laskutus helpottuu ja nopeutuu.
Näin helpotat laskutusta monipuolisen ohjelmiston avulla:
Ohjelmiston avulla kaikki tieto on yhdessä paikassa ja yrityksen kaikkien asianomaisten käytettävissä, riippumatta ajasta tai paikasta. Ostot sekä puhelimella kirjatut työtunnit ohjautuvat suoraan oikealle laskulle.
Nykyaikainen ohjelmisto koostaa laskutustietoja puolestasi sitä mukaa, kun kirjauksia tehdään ja laskuja saapuu. Tiedot esimerkiksi laskutettavista töistä ja tarvikkeista siirtyvät reaaliajassa laskulle, jolloin mitään ei jää laskuttamatta.
Rahankierto nopeutuu helpon laskutuksen avulla. Laskun voi lähettää tarvittaessa heti ja pidempiin töihin voidaan hyödyntää välilaskutusta, jolloin asiakkaalta saadaan rahat ennen kuin kulut erääntyvät maksettaviksi.
Varsinkin näin taantuman aikana jokainen euro on yrittäjälle tärkeä. Tämän takia haluamme auttaa rakennusalan yrittäjiä onnistumaan laskuttamisessa ja saamaan yritystoiminnasta mahdollisimman kannattavaa ja tehokasta.
Laskutus on yksi niistä tärkeistä osa-alueista, joihin tarjoamme nykyaikaiset työkalut Adminetin ja Adminet Liten avulla. Kehitämme palveluitamme jatkuvasti, jotta yrittäjä voi huoletta olla varma liiketoimintansa ajantasaisesta tilanteesta edistyksellisen ohjelmistoihin rakennetun automatiikkamme avulla.
Mari työskentelee Admicomilla Junior Sales Managerina Adminet Lite -tuotteen parissa. Hän toimii yrittäjien kumppanina ja auttaa asiakkaita löytämään heille parhaat ratkaisut. Vapaa-ajalla Mari viihtyy pianon ääressä tai luonnossa liikkuen.