Asiakaspalvelu rakennusalalla – sanahelinää vai tulosta taskuun?
Yrityksen asiakaspalvelua on hyvä miettiä kokonaisuutena, jossa asiakkaan jokaisella kohtaamisella yrityksen kanssa on merkitystä. Hyvä…
Hei sinä rakennus-, talotekniikka- ja teollisuusalan tehtäviin rekrytoiva henkilö! Tuottavatko työpaikkailmoituksenne haluamianne tuloksia? Saatteko hakemuksia? Ovatko hakijat osaamiseltaan ja tyyppeinä sellaisia kuin toivotte? Jos eivät, kannattaa jatkaa lukemista!
Olen työssäni rekrytoinut paljon työntekijöitä it-alalle, jolla yritykset taistelevat kiivaasti haluamistaan osaajista. Kilpailijoista voi olla vaikea erottautua ja keinoissa tuntuu olevan rajana vain mielikuvitus. Admicomilla työskentelyn myötä olen päässyt tutustumaan myös asiakasyritystemme toimialoihin: rakentamiseen, talotekniikkaan ja teollisuuteen.
Niiden rekryilmoituksiin tutustuessani hämmästyin: ilmoitukset ovat usein todella karsittuja ja niistä puuttuu jopa ihan välttämättömiä perustietoja työtehtävistä ja työnantajayrityksestä.
Tämä herätti mielessäni kysymyksiä.
Onko rekrytoiminen niin helppoa, että riittää, kun ilmoittaa yrityksen X etsivän raudoittajaa, asentajaa tai kirvesmiestä?
Ovatko tehtävänimikkeet niin selkeitä, ettei työtehtäviä tarvitse kuvata?
Ovatko hakijat niin osaavia, ettei työtehtävissä pärjäämisen edellytyksiä tarvitse kuvata?
Onko työnhakijoita niin paljon, ettei heille tarvitse kertoa, miksi juuri meidän yrityksemme on hyvä työpaikka?
Jos vastauksesi edellä mainittuihin on kyllä, onneksi olkoon!
Jos vastaat ei, alla on sinulle konkreettisia vinkkejä siihen, miten voitte erottautua eduksenne työpaikkailmoituksia selailevien työnhakijoiden silmissä.
Hyvään työpaikkailmoitukseen kannattaa panostaa myös siksi, että
A) se tuottaa enemmän toivotunlaisia hakijoita ja
B) hakemukset ovat laadukkaampia, kun työnhakijalle kerrotaan, mitä hänestä halutaan tietää.
Kerro aloituksessa tiiviisti, mitä haette ja annatte.
Kuvauksen avulla ilmoituksen lukija saa selkeän kuvan työstä ja pystyy arvioimaan, kiinnostaako se häntä ja sopiiko se hänelle.
Syitä teillä työskentelemiseen ja viihtymiseen kannattaa kysyä nykyisiltä työntekijöiltä – ei keksiä omasta päästä!
Mieti, mitkä asiat kiinnostavat nimenomaan hakijaa ja mahdollista tulevaa työntekijää.
Helena on työssään rekrytoinut paljon työntekijöitä ja kirjoittanut lukuisia työpaikkailmoituksia. Näkemällä hieman vaivaa rekrytointiprosessin eteen voi löytää todellisia timantteja.
Jos haluat nostaa hakuilmoituksesi tason ja erottuvuuden nostokurjen nokkaan, ota huomioon myös nämä:
Kirjoita ilmoitus pitäen koko ajan mielessäsi, kenelle kirjoitat.
Pyydä myös työntekijöitänne jakamaan ilmoitusta.
Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle apua entistä parempien työpaikkailmoitusten laatimisessa! Lisäbonuksena asiakkaillemme tarjoudun antamaan palautetta vinkkieni mukaisesti kirjoittamastasi hakuilmoituksesta. 😊
Tsemppiä kirjoittamiseen ja menestystä rekryihinne!
Helena työskentelee Admicomilla henkilöstöpäällikkönä. Rekrytointien lisäksi hänen työnkuvaansa kuuluu mm. työsuhteiden elinkaaren hoitaminen sekä Admicomin henkilöstöasioiden ja työntekijäkokemuksen kehittäminen. Helenan töiden ulkopuolinen aika kuluu pääsääntöisesti perheen parissa, liikkuen ja kirjoja kuunnellen tai lukien. Niiden lisäksi hänet tekee onnelliseksi tuore pulla ja kupillinen teetä.