Laskutusohjelma työmaiden ja teollisuuden tarpeisiin
Tarvitsetko apua? Kysy asiantuntijalta
Laskutusohjelman ominaisuuksia Adminetissä ovat esimerkiksi:
- Toimialakäytäntöjen mukainen laskutus
- Visuaalinen näkymä
- Automaattinen kirjanpito
- Muistutukset ja perintä
- Automaattinen laskujen lähetys
- Saatavien seuranta
- YSE-hinnoittelun mukainen laskutus
- Sopimuslaskutus
- Maksuerälaskutus
- Myyntitilausten laskutus
- Factoring-laskutus
- Suoritteet
Laskutusohjelma: Miksi sen valintaan kannattaa panostaa?
Monta päällekkäistä järjestelmää syö aikaa ja rahaa
Yksittäinen laskutusohjelma taipuu näppärästi laskutukseen, mutta siihen se sitten jääkin. Samat tiedot täytyy syöttää useampiin järjestelmiin ja aikaa tuhraantuu. Yhdellä toiminnanohjausjärjestelmällä voi siis korvata monta yksittäistä ja kallista järjestelmää.
Monen järjestelmän päällekkäisessä käytössä on myös riski väärinsyötettyihin tietoihin, kun samat tiedot laitetaan useaan kohtaan ja sattuu näppäilyvirheitä. Verkkolaskulain johdosta sähköinen laskutus on kaikkien velvollisuus, joten nyt on oiva hetki laittaa laskutus kuntoon!
Hyvä laskutusohjelma vähentää tuottamatonta työtä
Usein mietitään, että uuden järjestelmän hankkiminen on iso rahasyöppö. Hyvällä laskutusohjelmalla poistetaan kuitenkin turhat rutiininomaiset työvaiheet, joten yrityksen kasvaessakaan ei välttämättä tarvitse palkata lisäkäsiä taloushallinnon tehtäviä hoitamaan. Tietojen kirjaamisen sijaan voidaan keskittyä tekemään enemmän tuottavampia työtehtäviä niin tuotannossa kuin toimistollakin (esimerkiksi myyntiä, markkinointia tai asiakaspalvelua).
Adminetissä samalla laskutusohjelmalla voi hoitaa kätevästi keikkaluontoisten töiden ja maksuerien laskutuksen lisäksi myös factoring-laskutuksen ja suoritteiden sekä YSE-hinnoittelun mukaisen laskutuksen. Mikäli asiakkaallasi ei ole valmiutta vastaanottaa verkkolaskuja, voit lähettää laskun myös sähköpostilla.
Yrityksesi toiminta näyttää asiakkaille ammattimaiselta
Loppuasiakas ei näe taustalla tehtyä kirjanpidollista työtä, ainoastaan lopputuloksen. Kun dokumentit ovat selkeitä, ajantasaisia ja oikeita, se välittää myös yrityksesi toiminnasta ammattimaisen kuvan.
Pienet virheet asiakkaalle annettavilla dokumenteilla eivät välttämättä kaada maata, mutta se saa asiakkaan epäilemään, sattuuko muussakin työssä samanlaisia huolimattomuusvirheitä. Laadukas dokumentointi ja laskutus on siis myös merkki laadukkaasta työn jäljestä.
Adminetin laskutusohjelma taipuu erilaisiin prosesseihin
Ensimmäinen laskutustyyppi: Työtilausten laskutus
Adminetissä tilauksen tullessa vastaanottajalle, se kirjataan toiminnanohjausjärjestelmään ja merkitään joko työntekijän listalle tai työpooliin. Työntekijän on helppo täyttää käytetty työ sekä tarvikkeet kentällä mobiilissa, jolloin reaaliajassa nähdään kustannukset.
Työn tarkistamisen jälkeen tilaus siirtyy automaattisesti laskutettavaksi. Lasku lähtee heti saman päivän aikana! Laskusta lähtee tiedot myös suoraan kirjanpitoon, joten tämäkin ylimääräinen työvaihe jää pois kattavan toiminnanohjausjärjestelmän ansiosta.
Adminetin työtilausten laskutuksen hyötyjä:
- Töiden ja tarvikkeiden kirjaaminen tapahtuu laskutettavalla ajalla.
- Työnjohdon ja toimistotyöntekijöiden aika vapautuu laskutuksesta ja palkkatapahtumien tallentamisesta
- Ostolaskujen laskutyörivit voi kohdistaa suoraan kohteelle tai tietylle tilaukselle. Myös ostolaskuarkistosta voi käydä merkitsemässä rivejä laskutettavaksi.
- Työnjohdolle tulee ilmoitus, kun työ on merkitty valmiiksi, joten työnjohdon ei tarvitse turhaan käyttää aikaa valvontaan. Ilmoituksesta pääsee helposti suoraan oikealle tilaukselle.
- Saat hoidettua kätevästi YSE-laskutukset sekä kotitalousvähennykset kuluttaja-asiakkaille.
Työtilausten eteneminen
Tilaus
Tilauksen vastaanotto asiakkaalta ja työtilauksen tietojen tallennus Adminet -järjestelmään.
Resursointi
Tilaus ohjataan järjestelmässä työntekijälle tai työntekijäpooliin. Työntekijä saa muistutuksen työstä.
Työmaalla
Mobiilissa työntekijä syöttää työn ja käytetyt tavarat sekä kuittaa tilauksen valmiiksi.
Tarkistus
Tilauksen vastaanottaja saa ilmoituksen työn valmistumisesta, tarkistaa tiedot ja hyväksyy tilauksen laskutukseen.
Laskutus
Lasku lähtee järjestelmästä automatisoidusti vielä samana päivänä!
Toinen laskutustyyppi: Maksuerälaskutus
Projektien eri vaiheissa lähetettävät laskut onnistuvat myös Adminetin avulla. Tietojen syöttämisen jälkeen on helppo käydä merkitsemässä, missä vaiheessa projektia ollaan menossa ja maksuerälasku lähtee automaattisesti aina ennalta määrättyjen etappien jälkeen. Kirjanpitokin on ajantasalla kokoajan, koska laskutuksen puolelta sinne siirtyy tiedot valmiiksi.
Töiden suunnittelussa Adminet näyttää vaaditun henkilötyömäärän annetulla ajanjaksolla. Työt voidaan resursoida kalenterin avulla. Urakoiden sekä lasku- ja lisätöiden tunnit pääsee tallentamaan sähköisesti, joten kirjaukset voi tehdä esimerkiksi puhelimella jo työmaalla ollessaan. Näin tunnit ovat yhdellä kirjauksella sekä laskutuksessa että palkanlaskennassa. Lisäksi työntekijöiden palkkakulut näkyvät suoraan projektin tiedoissa, joten nämäkin kustannukset näkyvät seurannassa.
Urakkakohteiden laskuttaminen tapahtuu maksuerälaskutuksella. Maksuerätaulukon voi suunnitella suoraan maksuerälaskutukseen, jolloin valmiin maksuerätaulukon saa urakkasopimuksen liitteeksi. Laskutusluvan antamisen jälkeen automatiikka hoitaa laskun lähettämisen asiakkaalle Postin kautta tai verkkolaskuna.
Adminetin maksuerälaskutuksen hyötyjä:
- Projektin edetessä laskut lähtevät automaattisesti vaiheiden valmistuessa.
- Aiheeseen liittyvät urakkasopimukset, lomakkeet ja muut dokumentit saa tallennettua maksuerätaulukon yhteyteen.
- Maksuerätaulukoiden avulla on helppo varmistaa, että sovitut summat pitävät paikkaansa.
- Adminet erittelee ja laskee erilaisilla alv-käytännöillä käsiteltävät kulut puolestasi.
- Saat täysin vertailukelpoista seurantatietoa toteutuneiden kulujen suhteesta tavoitearvioon.
Alihankinnan maksuerätaulukot -sovellus
Aliurakoiden seurantaan tarkoitetulla Alihankinnan maksuerätaulukot -sovelluksella varmistat, että laskutus tapahtuu sovitusti ja kaikki aliurakkaan liittyvät tiedot pysyvät tallessa. Urakan eteneminen hahmottuu yhdellä silmäyksellä ja saat huomioitua tulevat maksut myös rahoitusennusteella.

Alihankinnan maksuerätaulukon hyötyjä:
- Asiakirjat ovat yhdessä paikassa, kuten hyväksyntäkuittaukset ja urakkasopimukset.
- Adminetin automatiikka on apunasi myös alihankintalaskujen käsittelyssä: ostolaskut kohdistuvat suoraan maksuerille, mikäli niissä on viitteenä maksuerätaulukon numero.
- Seuranta on helppoa, sillä aliurakan tilanne havainnollistuu maksuerien yhteydessä näkyvien symboleiden avulla ja tarkat tiedot selviävät taulukon laskutusyhteenvedosta.
- Rahoitussuunnittelu helpottuu, sillä erät huomioidaan halutessasi myös rahoitusennusteella niiden suunniteltujen laskutuspäivien mukaisesti, jolloin pystyt varautumaan tuleviin maksuihin.
Projektien eteneminen:
Tarjous
Tarjouspyynnön vastaanotto asiakkaalta, tarjouslaskenta sekä lisätyötarjoukset.
Suunnittelu
Suunnitellaan projektille budjetti, aikataulu ja resurssit. Tarvittaessa tarjouspyynnöt aliurakoitsijoille.
Ostot
Ostotarpeiden, ostotilausten ja ostolaskujen tarkastus ja hyväksyntä.
Toteutus
Urakan maksuerät, lisätyötilaukset (työmääräin, laskutus), tuntikortit (palkanlaskenta), varasto-otot, tehtävien hallinta.
Seuranta ja ohjaus
Urakan osatuloutus tulokseen, toteuman vertailu laskettuun ja suunniteltuun, kustannuskertymä, tapahtumaruutu, takuuajan seuranta (kohteen vuosisopimukset, huoltokalenteri).
Kolmas laskutustyyppi: Myyntitilausten laskutus
Adminet ohjaa myyntitilauksen tuotannon kautta toimitukseen ja laskutukseen. Hyväksytysti toimitetut tuotteet voidaan heti laskuttaa muodostamatta erikseen lähetettävää laskua. Pelkkä laskutuslupa riittää. Mikäli osa tuotteista jää jälkitoimitukseen, laskutetaan vain toimitetut tuotteet. Tällöin myyntitilaus jää osittain Toimittamatta-tilaan.
Laskuttamaton työtilaus tulee vastuuhenkilön tarkastettavaksi sen jälkeen, kun työ on merkitty tuotannossa valmiiksi. Työtilaukselta löytyvät eriteltyinä työntekijöiden syöttämät työt ja tavarat. Laskuttaa voi koko työtilauksen tai tehdä välilaskun valituista riveistä.
Adminet hoitaa laskujen postituksen vastaanottajalle joko verkkolaskuina tai postin kautta paperisina kirjeinä. Automatiikka noutaa ja kohdistaa asiakkaiden viitesuoritukset laskuihin sekä lähettää perintäkirjeet, jos asiakkaan suoritus on myöhässä määritellyn ajan. Automatiikka ei ole riippuvainen käyttäjän paikallaolosta tai osaamisesta.
Adminetin myyntitilausten laskutuksen hyötyjä:
- Työn edetessä tiedot siirtyvät automaattisesti tilauksen mukana.
- Laskuttaa voi koko työtilauksen tai yksittäisiä rivejä.
- Lasku lähtee automaattisesti joko verkkolaskuna tai postitse kirjeenä.
- Automatiikka noutaa ja kohdistaa viitesuoritukset.
- Saat täysin vertailukelpoista seurantatietoa toteutuneiden kulujen suhteesta tavoitearvioon.
- Järjestelmässä helposti visuaalisesti nähtävillä värikoodein, mikä on tilauksen tilanne.
Myyntitilausten eteneminen:
Tarjous ja myyntitilaus
Tarjouspyynnön vastaanotto, tarjouslaskenta ja tarjouksen lähettäminen. Tuotekonfiguraattoria voi hyödyntää jo tarjousvaiheessa, jolloin järjestelmä automaattisesti laskee tarjouksen. Myyntitilauksen tietojen kirjaaminen järjestelmään.
Kuormitus
Tarkastetaan sekä resurssit että tuotannon kuormitus ja tehdään aikataulu työn etenemiselle. Järjestelmä antaa automaattisesti ostotarpeet. Tilaus lisätään jonoon.
Tuotanto
Tilaus siirtyy tuotantoon. Kaikki dokumentit seuraavat tilausta järjestelmässä työn edetessä. Visuaalisesti näkyvillä tilauksen tilanne tuotannossa.
Toimitus
Tilauksen valmistuttua se siirtyy toimitukseen. Järjestelmä antaa automaattisesti syötettyjen tietojen mukaan toimitukselle tulostettavaksi koon sekä kollien määrän ja pakkauslistan.
Laskutus
Tilauksen tiedot siirtyvät automaattisesti laskulle. Lasku lähetetään joko verkkolaskuna tai postitse kirjeenä.
Kiinnostuitko?
Keskustelemme mielellämme kanssanne, miten voisimme auttaa ja helpottaa teidän laskutustanne.