Vesi-Piste Oy on perustettu Muoniossa vuonna 1962. Sittemmin yritys on siirtynyt isältä pojalle ja laajentanut toimintaansa kolmeen kaupunkiin. Nykyään Vesi-Pisteellä on myymälät Torniossa, Kemissä ja Oulussa. Myymälätoiminnan lisäksi yrityksen palveluihin kuuluvat LVI-asennukset ja –urakointi. Urakointia tehdään lähinnä kerrostalo- ja liikerakentamisen puolella.
Yrityksen vahva kasvu toi haasteita myös hallinnon järjestelmille. Erilaisia vaihtoehtoja toiminnanohjaukseen alettiin tutkia, kun kolmas myymälä avattiin.
Jokainen huoltoauto voi olla oma varastonsa
Vesi-Piste Oy:n toiminta on kasvanut vauhdilla ja työmäärä lisääntynyt.
”Kun toiminta Oulussa käynnistettiin, alkoi olla niin paljon tapahtumia, ettei itsellä enää riittänyt tunnit vuorokaudessa. Toinen merkittävä syy vaihtoon oli, että entisessä järjestelmässä varastopaikkoja sai avattua vain kaksi ja meidän ehdoton minimitarve oli kolme. Nyt pystymme perustamaan varastopaikkoja niin paljon kuin haluamme, myös huoltoautot ovat meillä niin sanotusti liikkuvia varastoja.”, kertoo toimitusjohtaja Petteri Kauppi.
Kassakirjanpito 1950-luvulta nykypäivään
Adminetin myötä tehostuneet kassatoiminnot ovat nopeuttaneet työntekoa ja asiakaspalvelua. Adminet kirjaa, kohdistaa ja täsmäyttää kaikki maksusuoritukset automaattisesti. Lisäksi kuitit löytyvät nopeasti sähköisestä arkistosta.
”Henkilökunta on kokenut hyväksi, että Adminetistä näkyy myynti- ja ostohistoria ja saa halutessaan jopa ostolaskun esille. Ja sitten kun tulee asiakkaalle tilattua tavaraa, saa kääntää tilauksen suoraan myyntilaskuksi. Ne ovat olleet merkittäviä myymälätoimintaa helpottavia asioita. Ennen kassakirjanpito piti tehdä 50-luvun tyylillä.”
Säästöjä tarkasta ostolaskujen seurannasta ja vähemmän reklamointia
Adminet on tuonut tarkkuutta erityisesti ostolaskujen seurantaan.
”Ostopuolella olemme saaneet isoimmat säästöt, kun jokainen alkoi tarkistaa ostamansa tuotteet. Meillä on toimittajien kanssa sovittuja hintoja ja Adminetin käyttöönoton jälkeen huomasimme, että niissä oli melko paljon heittoja. Alussa reklamoitiin laskuja pari kuukautta useampia kappaleita päivittäin. Enää niitä ei tarvitse reklamoida, koska toimittajatkin tietävät että täällä tartutaan niihin. Ei ostolaskuja ennen pystynyt yksi ihminen tarkistamaan, kun niitä saattoi tulla satakin päivittäin. Ei siihen millään riittänyt aika.”